България може да загуби 5 млрд. лв. за магистрали
Отхвърлени поправки в Закона за устройство на територията могат да забавят строителството
Пред риска да загуби близо 2.5 млрд. евро от Европейския съюз за инфраструктура в периода 2014-2020 г. е изправена България, става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие до БНТ.
Притеснението сред властта идва след решението на Конституционния съд (КС), който прие аргументите на омбудсмана Константин Пенчев срещу промените в Закона за устройство на територията, които дават възможност да се започне строителство в частна собственост преди да са приключили отчуждителните процедури. Промените бяха направени, за да може да се ускори строежа на нова инфраструктура.
КС отхвърли поправките в законодателството с мотива, че съществува опасност държавата и общините да нарушат неприкосновеността на частната собственост. Въпреки че решението на съда е изправило на нокти институциите, те признават, че то наистина е справедливо.
"Разпоредбите са били въведени в закона, за да се улесни отчуждителната процедура предвид многото собственици на терените - това е ясно за всички. Това разбира се е правото на всеки собственик да бъде уведомен, да бъде обезщетен - това аз не го оспорвам", каза министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Тя е възложила на юристите на министерството през август и септември да напишат предложения за поправки в законодателството. Целта е да се облекчи и ускорят процедурите по отчуждаване и обезщетение на собствениците на земите, където ще се строи нова инфраструктура и пътища.
"В противен случай не знам как ще вървим със строителството от тук нататък. Със сигурност ще има забавяне. Представете си следващият програмен период, който ще бъде може би някъде около 2 млрд. - 2.5 млрд. лв. предвиждаме за пътно строителство, значи представете си каква заплаха има реално", добави Терзиева.
Бившият премиер Бойко Борисов изрази силно безпокойство от създалата се ситуация. Бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви, че ГЕРБ ще направи свои предложения и ще подкрепи всяка законодателна инициатива на управляващите, която може да реши проблема.
От АПИ успокоиха, че пътните проекти, които се изпълняват с европари по програмите 2007-2013г. нямат този проблем.
Според експертите ако депутатите не променят спешно законите, заплахата да не усвоят евросредства ще е дори за доста по-голяма сума от 2,5 млрд.евро.