Българските производители не са подготвени за голямата конкуренция

Идеята да се затварят големите търговски вериги през почивните дни противоречи на принципите на пазарната икономика, смята Емилиян Абаджиев, изпълнителен директор на "Индустриален холдинг България" АД и бивш председател на Сдружение за модерна търгов

292 ~ 4 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

- Депутати от БСП заговориха за затваряне на големите търговски вериги в почивните дни. Как би се отразила подобна мярка върху пазара?

- Това, което се замисля е една много детайлна регулация. Тя обаче е насочена в посока, обратна на световните тенденции. Тя противоречи на принципите на пазарната икономика. Такива неща се правеха преди идването на демокрацията в България и единственият резултат тогава беше, че имаше тотален дефицит на стоки и разпределение на малкото произведени блага по команден път.

Крайният потребител трябва да има свободата да избира, и колкото са по-големи са неговите възможности за избор, толкова по-добре както за потребителите, така и за производителите.

Административното ограничаване на работното време само ще увеличи неудобството за потребителите. Това е неизбежно. Това противоречи на тенденциите, които са по целия свят - всичко да работи 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.

- Подкрепящите тази мярка казва, че неудобството е единственият минус, а всичко останало са само плюсове. Така ли е според Вас?

- Не знам къде виждат тези плюсове. Това е абсурдна логика - да затворим едни, за да продават други. Логиката им е опасна, а не конкретното действие. Това са големи и мощни вериги, които ще оцелеят. Дори да напуснат България, от това ще загубят не те, а България.

- Ако се стигне до въвеждане на тази мярка, въпреки че от БСП вече дават заден ход, може ли да се стигне до оттегляне от пазара на някоя от големите вериги?

- Лично аз не вярвам да се стигне до това. Мисля обаче, че подобен закон ще влезе в противоречие с конституционни норми, и ще предизвика едни дълги и скъпи дела. Да се предлага подобно нещо през 2013 г. е меко казано нелепо.

- Поддръжниците на идеята казват, че такива мерки са въведени в няколко държави от ЕС. Значи не е толкова антипазарна мярка?

- Такива мерки наистина имаше в някои Западни държави, но вече се върви в обратна посока. В Австрия например магазините преди работеха в събота до обяд. Сега вече затварят в 22 ч., а някои са отворени и в неделя. В Германия е същото. В Белгия събота и неделя са дните, когато заетите хора пазаруват. В Англия открай време всичко работи 7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието.

Проблемът е, че държавата трябва да стимулира дребния производител по съвсем различен начин. Държавата трябва да създаде изкупни централи. Където да се контролират нормални изкупни цени за производителите, и от там да се продават на търговски вериги, преработвателните предприятия и др.

- В публичното пространство се подхвърли и идеята за таван на надценките. Как гледате на тази идея?

- Как някакъв чиновник ще определя кое колко струва и колко надценка да му слагат търговците. Така икономика не се прави. Ние сме членове на ЕС и това е просто смешно.

- Последните години обаче свободата е голяма и се стигна до един сблъсък между търговските вериги, малките магазини и българските производители.

- Няма противоречие между веригите и малките магазини. Всеки има своето място, и всеки може да продава така както иска. Отделен въпрос е, че пазарът много се насити, а хората обедняха. В следствие на това се увеличи конкуренцията. На някои не им харесва конкуренцията, но тя винаги е била двигател за предлагане на повече и по-качествени услуги, както и за постигане на по-ниски цени. В ЕС ограничението на конкуренцията се смята за едно от най-големите престъпления.

- Можем ли да кажем, че това, което се обмисля е популистка мярка, с която да се спечели електорат?

- Не искам да дават политически оценки, но не бих Ви противоречил. Факт е, че някои български производители наистина имат проблеми. Но тези проблеми произтичат от това, че те не бяха подготвени за засилената конкуренция, която е резултат от присъединяването на България към ЕС. Границите бяха отворени и мощната европейска хранителна индустрия навлезе. Смятам, че държавата трябва да помогне на производителите и малките търговци, но не е това начинът.

- Вие казахте, че една от мерките може да са тези изкупните борси. Но това не е ли пак държавна регулация на цените?

- Не. Те дават възможност на малкия производител да предаде продукцията си там, където да има различни машини - за правене на щайги, за кутии, за опаковане, за фолиране, за етикетиране и др. Да може дребният производител да си предаде стоката и да се занимава само с производство, получавайки една разумна цена. Когато тази борса събере голям обем продукция, вече има повече възможности да преговаря и с веригите, и с другите участници на пазара и да защитава интереса на тези хора.

- Тоест Вие сте категоричен, че търговските вериги, не са проблем на търговците и малките магазини?

- Веригите са един голям конкурент. Всеки се страхува от големите и силните. Това е естествено. Пътят за решаване на проблемите на производителите и малките магазини обаче не е да се затварят големите магазини.

- А какъв ще е цялостният ефект върху пазара и икономиката от затварянето им през почивните дни?

- Ами единият ефект е, че малките магазини не биха могли да компенсират продажбите, които биха реализирали големите търговски вериги. Така потребителят няма да може да купи нещо, от което има нужда, просто защото магазинът е затворен.

Има други пазарни инструменти и подходи, които биха помогнали на българските производители. Но пътят не е да се затварят магазини, предприятия и др. Пътят е да се се произвеждат нещо, което да се търси и да е конкурентно.


Подкрепи Economic.bg