Държавата да стимулира доходите, не да подтиска цените
Изкуствено натисканите цени раждат или дефицит или влошаване на качеството, смята Богомил Николов, изпълнителен директор на асоцияция "Активни потребители"
- Г-н Николов, кои са най-честите оплаквания на българските потребители през тази година?
Като изключим темата за електроразпределение и електроснабдяване, която по традиция е приоритетна , тази година се увеличиха оплакванията, свързани с банки, финансови институции и бързи кредити. Традиционно си остават високи оплакванията за рекламации на продукти. Това е доста български проблем, тъй като познавам практиките на другите държави и там рекламации на тези стоки не са толкова често срещани, както при нас.
- Наближават коледни празници. Какви са най-честите оплаквания на потребителите в този период на годината?
Смятам, че няма някаква съществена разлика между предколедния период и останалата част на годината. Общо взето тенденцията е една и съща. Обикновено след празниците има повече оплаквания, свързани с пътувания и хотелиерски и туроператорски услуги. Но това винаги става след празниците, не сега.
- Отчита ли се ръст на оплакванията на потребителите при онлайн покупки и свикна ли българина да пазарува в интернет?
Има малко увеличение в онлайн покупките, но като цяло българина си остава предпазлив, което за нас е малко необяснимо. При пазаруване онлайн имаме доста повече права, отколкото в традиционния магазин. Например, стока, закупена онлайн, можем да я върнем в 7-дневен срок без причина. Това е едно доста сериозно предимство, което би трябвало да се ползва от хората. Не знам по каква причина българина пазарува в интернет много по-малко от средния западен европеец, въпреки, че предимствата са на лица. Цените при онлайн пазаруването са по-изгодни и се спестява време. Когато се пазарува от утвърден известен търговец на техника например, която има и физически магазин и интернет продажби и няма опасност за измами, хората у нас дори тогава предпочитат на място да си го купят, да си го натоварят на багажника на колата и да си го откарат вкъщи. Тенденцията да има плахост за покупки онлайн е във всички сфери. Единствено стана по-популярно покупката на билети за спорт, концерти и всякакви други събития в интернет.
- Очаквате ли оплаквания от потребителите при излизането на зимните сметки за ток и може ли да се очаква понижение на цените на електроенергия?
Мисля, че не. Година с година не се повтаря. Тази година най-вероятно проблемите ще излязат другаде. Относно понижение на цените, смятам, че това не е необходимо. Нашият проблем са доходите, не цените. Ако държавата иска да постигне нещо, то трябва да го постигне в стимулиране на доходите, не в подтискане на цените. Пазарът не може да бъде излъган. Една цена е такава, каквато е. Колкото и да я мъчим да я нагласим надолу, няма да излезе нищо положително. Изкуствено натисканите цени раждат или дефицит или влошаване на качеството. Ние трябва да работим за повече доходи. Ниските доходи осъждат българина да купува най-евтините продукти, знаейки, че те не са от най-доброто качество. Това според мен е големият проблем.
- Какво ще посъветвате българските потребители по празниците? С какво да внимават и да бъдат предпазливи?
Всяка минута на четене и сравняване на условията преди покупката, спестява часове разправии след това. Бих посъветвал хората да се информират, тъй като в това отношение сме много небрежни. След като имаме проблем обаче ставаме експерти, всичко научаваме и всичко знаем, но в повечето случаи късно.