Е-правителството ще заработи до края на 2012 г.
Столична община първа ще предложи електронни услуги, казва Валери Борисов, зам.министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията
- Г-н Борисов, с какво впечатлихте мароканския министър на икономиката, индустрията и новите технологии, че той поиска да изпратим специалисти за въвеждане на е-управление в Мароко?
За съжаление, нямахме много време, за да им покажем всичко, което сме постигнали до момента в тази област. Споделихме препятствията, през които сме преминали и преминаваме в областта на електронното управление и те установиха, че техните проблеми са сходни. Но отчетоха, че в сравнение с нас са малко по-назад в развитието на електронното управление и изразиха силно желание да си сътрудничим в тази област. Техният министър беше много впечатлен от разговорите, които имахме.
- Кой е най-големият проблем, през който минавате при въвеждането на електронното управление?
Съвместната работа с останалите администрации, но тя е по-скоро предизвикателство, не толкова проблем.
- И с общините може би?
Общините са друга тема. Общините са по конституция независими.
- Ако искат, ще използват е-управлението, ако не искат - няма…
Да и не. Защото, когато гражданите, които живеят в тези общини, изискват от кмета да им бъдат предоставени модерни, съвременни услуги по достъпен и очакван начин, общините нямат друг избор, освен да станат част от електронното правителство. Те са много важна част от електронното управление на държавата.
- Кои министерства вече работят помежду си през електронното правителство?
Всички министерства. Всички министерства могат да обменят данни по електронен път.
- Вие обменяте ли?
Ние обменяме със 7-8 други ведомства. Не съм гледал последната справка кой с кого. Но ние обменяме ежедневно по този начин информация.
- А през портала на електронното правителство, в който би трябвало да могат да влизат всички потребители, какво може да се получи като полезна информация?
В момента този портал е в процес на осъвременяване по първия голям проект, финансиран по Оперативна програма "Административен капацитет".
Искаме този портал да стане доста по-приветлив, по-полезен за всички нас като граждани на тази държава. Информацията, която всички можем да намираме там и трябва да намираме, да ни е полезна в ежедневието, а не порталът да е в застинало състояние , да е слабо посещаван и да не е част от електронното управление.
- Искате да го направите по-популярен, с по- лесен за достъп или по-бърз и да се влиза от една в друга услуга без затруднение?
И двете - Да бъде по-лесен за достъп и с по-богата информация, предоставена от различни институции.
- Колко институции?
Всички. Всички министерства, всички общини...
- Има ли още някое министерство или ведомство да се оправдава с различни затруднения или да твърди, че си има своя вътрешна система и новите функционалности не им трябват и нямат пари за тях?
След като преди година премиерът каза: "Електронното управление е мой приоритет", не мога да кажа, че някой от колегите в останалите ведомства не е съпричастен към този приоритет на правителството.
- И през март ще имаме работещо електронно управление?
Много усилено се работи. Нашите очаквания са, че преди март месец, до края на тази година, ще извадим първите резултати.
- Какви са те?
Ще заработят, примерно, електронните услуги за Столична община, защото тя е партньор по проекта. Известна част от 50-те услуги, които в края на проекта трябва да са готови, очаквам да бъдат готови и да ги покажем на обществеността през декември.
Очаквам порталът на е-правителството да има нова визия, информацията да е осъвременена, да е полезна и това да стане до края на декември.
Очаквам някои от ключовите регистри в държавата да бъдат свързани помежду си поне в експериментален вариант.
- Първите 5000 индефикационни карти, с които ще се легитимираме пред е-институциите, за администрацията ли ще бъдат? Граждани ще получат ли от тях и как ще се поръчват нови?
Картата за електронна индефикация е за гражданина. Но той има най-различни други роли. Например - управител на фирма, директор на Дирекция в някое ведомство, кмет, общински съветник. Важно е да се знае, че тези карти са за физическите лица. В момента приключваме обсъждането на критериите за подбор на целевите групи, на които ще бъдат предоставени тези 5000 карти. Целта е с тях да обхванем представителни извадки от всички сфери на нашето общество, за да видим какъв е ефектът.
- Дали ще ги харесат и ще работят с тях?
Те ще ги харесат, защото ще им улесняват живота. От другата страна и администрацията трябва да извърви своите стъпки към електронната индификация чрез промяна на информационните системи.
- Ще дадете ли и на премиера такава карта, за да я изпробва как действа?
Критериите се обсъждат в момента. Премиерът е първо гражданин и след това министър-председател. Като гражданин той има право и няма проблем да има такава карта. Обмисляме част от картите ще бъдат раздадени на журналистическото съсловие.
- Преди време колеги ви попитаха, защо държавната администрация не работи с "Линукс", както администрациите на други европейски държави. Обвързването с "Майкрософт" не ограничава ли потребителите и не излиза ли скъпо за държавата?
Както поехме ангажимент в началото на лятото, направихме и инсталация за работа на "Линукс"в Министерството на транспорта. Съвсем скоро ще ви поканим да разговаряте колегите в деловодството дали имат проблеми с нея.
- "Линуксът" е безплатен…
Това е популярното определение - "Линуксът е безплатен". Но не случайно се казва, че "безплатен обяд няма". В известна степен може да се каже, че е безплатен. Но никой няма да поддържа информационните системи, които са базирани на "Линукс", без пари. Този който е направил системата върху "Линукс" и я е предложил на администрация или компания, той си прави сметка, че ще си получава приходите от тази система през поддръжката.
Защото, ако искам системата, базирана на "Линукс", да бъде разширена с нова функционалност, трябва да се обърна към този, който я е направил.
Най-логично е той да каже - "Да. Новата функционалност струва, примерно, 100 лева.".