Европейските автомобилни концерни в битка за емисиите
Германските производители скочиха срещу френските и италианските си конкуренти
Печелившите германски автомобилни концерни и пообеднелите им френски и италиански конкуренти отново влязоха в спор за определяне на количеството вредни емисии, които изхвърлят двигателите, пише Financial Times.
Противоречието е върху комплекса от мерки, които използва Европейската комисия, за да възложи на отделни производители дългосрочната цел за намаляване на емисиите въглероден диоксид.
Чрез регламент от 2008 г. ЕС призова автомобилните производители да намалят до 130 грама на километър изхвърляните вредни газове. Много от концерните подкрепят тази цел и твърдят, че тя е постижима.
След разгорещени дебати автомобилните производители се споразумяха да прилагат специлана формула за отчитане на вредните емисии, в която да се взема под внимание и тежестта на колите. Така компаниите, които произвеждат големи и луксозни превозни средства трябваше да намалят повече емисиите CO2 на своя флот. Основно това са германските марки BMW, Mercedes-Benz на Daimler и Audi - собственост на Volkswagen.
Въпреки договореното преди време, сега германските концерни отново изразиха несъгласието си с PSA Peugeot Citroen, Renault, Fiat и General Motors за начина, по който ще се разпределя намаляването на емисиите до 2020 г. Тогава секторът ще трябва да инвестира милиарди евро, за да намали изхвърляните вредни газове до 95 грама на километър.
Германците не са съгласни да се поставят непропорционално по-високите изисквания за производителите на автомобили висок клас. Коли като Audi A8, BMW Серия 7 или Mercedes S-Class няма как да изпълнят по-високите изисквания дори и с най-ефективните двигатели, се казва в становище на VDA - германската асоциация на автомобилните производители.
Спорът продължи и в средата на юни в Мадрид, по време на срещата на ACEA - европейската асоциация на автомобилните производители. Наскоро Volkswagen, Daimler и BMW наложиха вето върху предложение на Серджо Маркионе, изпълнителен директор на Fiat и сегашен президент на ACEA. Шефът на италианския концерн поиска Брюксел да помогне на производителите да преструктурират операциите си, за да могат да изпълнят новите изисквания.