FT: Българската автомобилна индустрия става движеща сила

Автомобилните доставчици са привлечени от най-ниските разходи за труд в рамките на ЕС, 10-процентния плосък данък и стабилния курс на лева, който е фиксиран към еврото

Oт скромен старт, българската автомобилна индустрия се превръща в пример за успешно развитие, докато ръстът в други области като недвижимите имоти, туризма и някои бизнес услуги е на път да спре, пише Financial Times в своя статия, посветена на икономическото развитие на България.

В около 50 компании - от дъщерни фирми на международни автомобилни доставчици до дребни местни производители - са заети около 9000 души. Секторът отчита продажби за около 1 млрд. евро през 2011 г. и отговаря за близо 4% от общия износ. Клиентите на местната автоиндустрия включват фирми като Mercedes- Benz, BMW, Ford, Audi, Citroen, Peugeot and Renault, допълва изданието.

"Налице са клъстери в Пловдив и София, но на сектора като цяло се обръща малко внимание, защото е изцяло експортно ориентиран", казва Павел Езекиев, управляващ партньор на инвестиционния фонд NEVEQ Capital Partners.

Автомобилните доставчици са привлечени от най-ниските разходи за труд в рамките на ЕС, 10-процентния плосък данък и стабилния курс на лева, който е фиксиран към еврото.

Освен това фирмите могат да намерят изобилие от млади инженери. Отделно от това има все повече опитни експерти, които се завръщат в страната заради намаляващите работни места в САЩ и Северна Европа.

Първите чужди компании, които са проправили пътя, са били германски - като Festo, които са започнали производство на системи за автоматизация в България преди почти 20 години. Производителят на хидравлични помпи Ixetic и Witte Automotive, произвеждаща системи за заключване, продават на повечето европейски автомобилостроители. От своя страна Behr-Hella Thermocontrol планира да отвори нова фабрика с 600 служители в близост до Пловдив, където ще се произвеждат автомобилни климатични системи.

Развойният и изследователски център на Johnson Controls в София е един от най-големите в рамките на щатската група, като дава работа на над 600 специалисти, разработващи електронни системи за автбомобили. Директорът на центъра Роман Василев очаква стабилен поток на свързани с автоиндустрията инвестиции, след като Great Wall Motors най-големият частен китайски производител на автомобили, избра България за тестов пазар за ЕС.

"Литекс моторс" - съвместното предприятие между китайската форма и българската холдингова група "Литекс комерс", започна производство на модели на Great Wall в завода си до Ловеч. Други компании извън ЕС също за избрали България за страна, от която да навлязат в Централна и Западна Европа, допълва още Financial Times.

Линк към целия доклад от Financial Times четете тук.

Коментари: 0