Facebook придобива WhatsApp
Сделката е на стойност 19 млрд. долара
Facebook обяви една от най-големите сделки в ИТ бизнеса. Компанията поглъща мобилното приложение за комуникация WhatsApp, съобщи Марк Зукърбърг чрез профила си в социалната мрежа. Цената на сделката е 19 млрд. долара, което е приблизително 19 пъти повече от продажбите на придобиваната компания. Според Bloomberg, подобна щедра оценка е характерна само за някои фармацевтични компании, разработващи лекарства за досега нелечими заболявания.
Въпреки, че цената на пръв поглед изглежда завишена, Facebook си поставя за цел приложението за текст-съобщения да достигне 1 млрд. потребители и да се окаже доходоносна инвестиция. Зукърбърг се надява с тази покупка да привлече повече млади потребители, които в последно време се оттеглят от Facebook. На този етап около 450 млн. души използват WhatsApp месечно.
Потребителите на WhatsApp използват безплатно приложението през първата година и заплащат такса от 99 цента за всяка следваща. При достигане на целта от милиард потребители, компанията ще реализира приходите от 1 млрд. долара годишно, единствено от такси. По данни на Bloomberg, само 35, базирани в САЩ компании имат съотношение цена/продажби равно или по-високо от 19.
„WhatsApp се е превърнала сама по себе си в следващия Facebook, добавяйки повече от 1 милион нови потребители всеки ден.“, казва Том Таули, анализатор по придобиванията към MasterCFO.com.
Пазарната капитализация на Facebook вчера възлизаше на 173 млрд. долара, което представлява 144 долара за един потребител. Цената, която социалната мрежа плаща за WhatsApp се равнява на приблизително 42 долара за всеки негов потребител. За сравнение, японската Rakuten закупи приложението за мобилни съобщения и разговори Viber за 900 млн. долара или 3 долара за всеки негов потребител.