Има ли фенове на втория борсов дебют на Манчестър Юнайтед?
Ако само 2.5% от феновете си закупят по една акция, емисията ще се запише. Вероятно повечето от тях ще са водени от чисто емоционални мотиви при покупка, не толкова от финансови
Тамара Бечева, Елана Трейдинг
Един от най-популярните клубове в света и заемащ първо място в класацията на Форбс по стойност, ще стане публичен – отново. Собственикът на Манчестър Юнайтед – семейство Глейзър и клуба продават по 8.335 млн. акции клас А в ценови диапазон между 16 и 20 долара на Нюйоркската фондова борса. Очаква се публичното предлагане да се състои на 9 август. При постигане на максимална цена на предлагането, в клуба ще влязат 333 млн. долара. Те ще бъдат използвани за покриване на задължения на отбора. Глейзър запазва мажоритарен дял с 89.8%, още повече че притежава акции клас В, които имат 10 пъти по-голяма тежест при гласуване от книжата клас А.
В 134-годишната си история Манчестър Юнайтед има 60 трофея и 659 млн. фена по света. През сезон 2010/2011 г. мачовете на отбора са наблюдавани от 4 млрд. зрители в 211 държави. Над 5 млн. артикула са продадени през изминалата година, включително 2 млн. тениски.
Всичко това ни дава основание да смятаме, че интерес към публичното предлагане ще има. Ако само 2.5% от феновете си закупят по една акция, емисията ще се запише.
Борсовата история на клуба обаче не започва сега. Преди да стане собственост на Глейзър през 2005 г. за приблизително 1.5 млрд. долара, компанията се е търгувала на фондовата борса в Лондон 14 години. От въвеждането си за търговия през 1991 г. на цена 15.50 паунда, позицията достига 438 паунда през 2000 г., за да бъде отписана на около 300 паунда за акция. Задълженията на отбора значително нарастват след закупуването им от Глейзър през 2005 г., което дори води до желание от страна на група фенове – „червените рицари“ /“Red Knights“/ да направи оферта за покупка на клуба. Сред тях е главният икономист на Goldman Sachs.
Сред основните спонсори на Манчестър Юнайтед са Nike, Aon и DHL. Спортният гигант има договор за екипировка и управление на продажбите на отбора до 2015 г. на стойност около 39 млн. долара годишно. Aon плаща 31 млн. долара логото да е на екипа до 2014 г., а DHL има четири годишен договор за 62 млн. долара. Наскоро стана ясно, че компанията е подписала седемгодишен договор с General Motors, за да сложи логото на Chevrolet на екипите на играчите от 2014 г.
Бизнес модел и финансово представяне
Търговският департамент на компанията генерира приходи чрез спонсорство с водещи световни компании, търговия със сувенири и чрез партньорство с медии и телекомуникационни компании. Той осигурява близо една трета от приходите, а останалите 70% са от телевизионни права за излъчвания на мачове и продажбите на билети. През финансовата 2011 г. са реализирани повече постъпления от телевизионни права в сравнение с продажбите на билети. Извън това, клубът получава средства от трансфери на футболисти, но тези суми варират значително през годините. Например, за финансовата 2009 г. са били реализирани приходи за 99 млн. паунда от трансфери на играчи, докато през миналата година сумата е била едва 14 млн. лири. За финансовата 2011 г. печалбата е в размер на 13 млн. паунда, което е значително подобрение спрямо загубата от 47.5 млн. година по-рано.
Задлъжнялост и рискове
Издръжката на Манчестър Юнайтед е скъпо удоволствие и това се вижда най-добре в равнището на дълговете на клуба. А те са сериозен фактор във финансовия отчет – 250 млн. паунда дълг с лихва 8.75% и книжа за 425 млн. долара с лихва от 8.375%. И двете емисии са с падеж през 2017 г., като при предоговарянето им през 2010 г. беше постигнат по-нисък лихвен процент. Клубът има и револвиращи кредитни линии за до 75 млн. паунда. Сумите са сериозни и освен критиката към Глейзър от страна на феновете, те са и най-големият риск според финансистите. Две години с лоши резултати, поради икономическа криза или лошо представяне на терена, могат да намалят доверието на кредиторите в платежоспособността на клуба. А ако Манчестър Юнайтед е принуден да продава звездите си, за да финансира дълг, това неминуемо ще се отрази на представянето на терена и в продажбите. Компанията не хеджира валутния риск и 10% поскъпване на долара спрямо паунда означава 27.4 млн. паунда загуба.
Оценка на анализаторите
Като цяло оценката на анализаторите за акцията на клуба е по-скоро негативна и те не я възприемат като атрактивна инвестиция за покупка. Книжата са оценени на база печалба в диапазона между 21 млн. и 23 млн. паунда. Това прави съотношение цена към печалба, базирано на акции А и В, от 95. Те са скептични за представянето на позицията и за ролята й като източник на печалба.
Въпреки това, феновете ще имат последната дума. За тях на първо място ще се окаже възможността да притежават част от любимия отбор и вероятно повечето от тях ще са водени от чисто емоционални мотиви при покупка, не толкова от финансови.
Макар че последните новини от Острова показват, че те внимателно четат проспекта, след като информацията, че продажбата на 16.7 млн. акции клас А ще послужи за изпълнение на План 2012 г. за мотивиране на висшия мениджмънт чрез акции, предизвика гневна реакция от Manchester United Supporters Trust, които поискаха обяснение дали мениджърът сър Алекс Фергюсън и главният изпълнителен директор Дейвид Гил ще получат лично облаги от това.
Миналата седмица започна и обиколката за срещи с инвеститори в САЩ, Европа и Азия, която се осъществява от два екипа на мениджмънта, според източници на Ройтерс. Така че дали листването в Ню Йорк ще събере повече поддръжници или негативните мнения ще надделеят до 9 август, тепърва ще се види в реакциите на финансисти, футболни експерти и фенове, а защо не и на самите футболисти.
ЕЛАНА Трейдинг ще приема поръчки за акции за IPO-то на Manchester United до 9 август 2012.