Йонко Иванов: GPS и 5 камери на изпита по шофиране

Мощните мотори да са разрешени само за хора над 24 години, казва председателят на Българския съюз на преподавателите по авто-мото поготовка

11083 ~ 7 мин. четене

- Г-н Иванов, изпитвате ли вече на таблет кандидат шофьорите?

Смятам, че при обучението на шофьорите закъсня електронната реформа, както и въвеждането на новите категории за мотористи. На 2 юни във Велико Търново ще се проведе семинар на Учебните центрове във връзка с въвеждане на новите категории за мотористи от А до АА от началото на 2013 г. Сегашната категория АМ за мотопеди става А, за мотоциклети с мощност до 125 куб.см категорията е А1, за мотори над 400 куб. см е А2 и за най-мощните мотори над 600 кубика е АА.

Ще обсъдим и създаването на електронен регистър на Учебните центрове и школи за обучение на водачи на МПС. Силата на новия министър на транспорта е във волята да въведе е-управлението и да се създадат условия то да работи във всички сектори на услугите, които предоставя държавната и общинска администарция на гражданите.

След като се въвежда електронно правителство, изключително важно е в сферата на обучение на водачи на МПС, заедно с електронно изпитване да се въведе и електронен регистър, в който да се въведат данни, касаещи дейността на учебните центрове, така че те, местните поделения на ДАИ и ИА Автомобилна администрация, да работят с него.

- С какво ще се подобри дейността на центровете, ако има електронен регистър на учебните центрове и на всички школи, фирми за обучение на шофьори към Изпълнителна агенция Автомобилна администрация?

Първо, ще се облекчи системата за подаване на документи. Влизаш в е-системата на Автомобилна администрация и местното поделение на ДАИ. Проверяваш кои са възможните дати за изпит за месеца в дадения град. По електронен път си запазваш дата, като Учебният център изпраща по мрежата необходимите документи. Администрацията отговаря, че датата за еди коя си група е запазена. Това ще облекчи както работата на учебните центрове, така и на регионалните поделения на ДАИ.
Сега, за да отидеш от т. А , където се намира Учебния център, до местното ДАИ трябват примерно 30 минути , още толкова се стои на опашка, след това ти трябва и време за връщане и става над час и половина- два часа загубено време. Освен това в някои градове документи се приемат само след обяд, и то в определени часове.

Цялата тази дейност, която ангажира много време на много чиновници и служители на школите би могла да се извършва от едно техническо лице. Въвеждането на е-регистър е ангажимент на министъра на транспорта още от миналата година.

Парадоксът е, че ангажиментът за цялостно провеждане на вътрешния изпит на компютър трябваше да започне от началото на годината с цел да се подготвят както школите, така и курсистите за безболезнено преминаване на изпита по теория към електронно изпитване на таблет.

До момента обаче само няколко учебни центъра изпълняват тази препоръка. Останалите школи провеждат вътрешни изпити на хартиени листовки. Доколкото зная, подготвени са около 20 таблета. Но все още вътрешните изпити са с хартиен носител, което ще затрудни евентуалното въвеждане на изпита по теория на таблети.

- Какви ще бъдат промените в обучението и изпитите за управление на мотори?

На срещата във Велико Търново ще изработим критерии за изпитите за новите категории за мотори. Става дума за мощните мотори. Ще обсъдим практиката в Европа при въвеждането на тези категории и как ще стане у нас.

Ще се обсъдят и отработят, например, нови варианти за полигон за по-мощните мотори и други елементи от практическата част на обучението.

Сега има полигон, но той се отнася и е съобразен с мотоциклетите от по-малък клас. Програмата трябва да се адаптира и към по-мощните машини.

Например в елемента "движение между конуси" би трябвало да се увеличи разстоянието между конусите.

В правилата как да се избута ръчно тежък мотор, трябва да се включи нов елемент за сигурност. Имаме подготвени няколко варианти и за други изисквани практики при двуколесните с висока мощност.

На обсъждането са поканени да присъстват представители на обществените мотоклубове, на учебните заведения, които подготвят преподаватели по авто-мото. Проблемът е важен от гледна точка на увеличаване на използването на превозните средства на две колела, на икономия на гориво и по-бързо и безопасно придвижване в трафика, както и на начина за управление на моторното средство, така че по-малко да се замърсява околната среда.

Ще бъдат обсъдени и предложения за промени в Закона за движение по пътищата, свързани с обучението на водачите на автомобили.

- Какви промени?

Преди няколко седмици в Барселона се проведе Конгрес на експертите по пътна безопасност. Там бяха поставени крещящи въпроси относно обучението на новите водачи за влиянието на алкохола и наркотиците при управление на МПС.

Ще се предложи задължително в Учебните центрове да има уреди за откриване на алкохол и наркотични вещества в кръвта, които да се използват за запознаване на курсистите с влиянието им върху поведението на водачите на МПС.

В България това е предвидено и го има като тема за обучение , но липсват средствата за демонстрация на проверката за наличие на алкохол и наркотици. Европа ще въведе изискването всеки Учебен център да има такава апаратура.

В Испания и други държави в ЕС на паркингите на големи молове и ресторанти вече има поставени специални апарати, на които срещу 1 евро можеш да провериш концентрацията на алкохол в кръвта си. Като духнеш в устройството, се появява цифрово показание на концентрацията и при превишение на допустимата норма - звуков сигнал като от сирена на полицейска кола. Ако концентрацията е по-голяма , можеш да се разходиш малко докато тя падне и чак тогава да се качиш на автомобила. Така всеки може да провери и да вземе правилното решение дали може да управлява автомобила или не.

У нас няма къде да видиш като си пил, как ти е повлияла чашата бира или вино и като човек не е запознат, качва се на колата и ...прави катастрофа.

В Барселона бе повдигнат и въпроса за повишаване на качеството на обучение на водачите и въвеждане на фазово и последващо периодично обучение. Например на всеки 10 години трябва да има опреснителни курсове, а за шофьорите над 65-годишна възраст ще се изисква задължително да преминат през опреснителен курс и чак тогава да продължат да карат кола. В момента в българското законодателство няма такива изисквания.

ЕС обмисля и въвеждане на допълнителни задължителни мерки за повишаване качеството на изпита и избягване на корупционни практики при вземането на книжка във всички държави от общността. Причината е, че сега се наблюдава "туризъм" с цел вземане на свидетелство за правоуправление в държави, където системата на обучение лесно се манипулира.

- Какви допълнителни мерки? Нали ние въведохме камери при изпита по теория и практика, електронно оценяване на решените от курсиста листовки и още ред други възпиращи измамите мерки.

Въвеждане на GPS система при провеждане на изпита по практика, което го няма у нас, която ще покаже маршрута, по който се движи изпитната кола.
Предлага се също в автомобила да има по-голям брой камери, примерно 5 и задължително да се монтират зунери на педалите.

- За какво служат зунерите?

Те служат за регистриране на грешките, които прави изпитвания курсист. В момента, в който инструктурът натисне педал - се подава светлинен и звуков сигнал, което ще даде възможност за предотвратяване на купуването на шофьорските изпити.

- Купуват ли се още? Нали бяха въведени защити срещу възможностите за плащане под масата....

Започнаха да идват сигнали, че системата за провеждане на изпити се пропуква. Ще обсъдим с представителите на Министерството на транспорта негативните случаи.

- Къде се пропуква?

Режат пликовете с листовки и решават тестовете за определени, платили си услугата курсисти. Ще настояваме да започнат отново проверките при провеждане на изпитите по теория на определени фирми, както и жребият за изпитвачите да се тегли чрез комютър пред камера /както се прави за футболните съдии/.

- Защо ?

Защото все още съществува подреждане на изпитвачите по сценарий.

- Кога ще бъдат въведени тези предложения?

Тези предложения ще бъдат обсъдени на Конгреса на Организацията на изпитващите организации в Европа - СИЕКА /CIECA/, който ще се проведе в Истанбул през юни. След това текстовете ще влязат в Европейската комисия за прилагането им в страните от ЕС.

- Очакват ли се промени в цената на шофьорския курс? Кога и с колко ще поскъпне?

След срещата във Велико Търново ще ви кажа. На форума на преподавателите по авто-мото ще бъде обсъден и този въпрос.

- Какви други промени подготвяте?

За категория АМ , която от януари 2013 г. става А, ще предложим да се въведе 6 часа кормуване на полигон и за мотопедите, което в момента не се изисква. Вероятно ще поискаме увеличаване на броя на часовете по практика за категория В /управление на лек автомобил/.

- Има ли в момента часове за кормуване по магистрала?

Въпреки изискването да се обучават на магистрала, много малко учебни центрове го правят. Не може при 350 лв. цена на курса да ходят на магистрала, градско, извънградско. Предвидените часове за практика не стигат. Оправданието е, че нямало магистрали навсякъде.

Друг важен проблем е, че шофьорите трябва да свикнат с мъртвата зона за моториста, а мотористът да знае, че има зона, в която шофьорът не ги забелязва.

- Къде е тази мъртва зона?

До лявото рамо на шофьора на автомобила, паралелно на лявата част на колата. При рязко и внезапно отваряне на вратата на автомобила, водачът на мотора може да връхлети и да се блъсне в колата. С по-голямото използване на двуколесните МПС, вече се въвеждат изпити и възрастови ограничения за мотористите.

- Какви ограничения?

За да управляваш мотор 600 кубика, трябва да имаш навършени 24 години. Освен това за всяка следваща категория трябва да се явяваш на изпит на полигон и градско.

За мотор категория А1, трява да имаш 2 години стаж, за да минеш в следващата категория . Това изискване се въвежда още от 2013 г.

В момента с книжката за управляване на малък мотор, можеш да караш и най-мощна машина.

- Какво друго трябва да знаят водачите?

Трябва да знаят, че разполагат само с 1 секунда за реакция на пътя. Една трета от произшествията се причиняват от неизправни автомобили, а 50% от тежките катастрофи се дължат на несъобразена и на превишена скорост.

При евентуален удар при движение на колата със 100 км в час, последствието за шофьора са като при падане от 40 метра височина. Вероятността за смърт на пешеходец е 100% при удар на кола със 75 км/час и е 50%, ако колата се движи с 50 км/ч. и вероятността е малка при скорост 30 км/ час. Като си направиш сметка излиза, че ако се движиш със 150 км в час вместо със 130 км в час, за разстояние 100 км ще спестиш само 6 минути. Добре е да се замислим дали си заслужава да стигнем половин час по-късно, но живи, до мястото за където сме тръгнали.

Таня Киркова

Подкрепи Economic.bg