Намирането на iPhone 5 в България е проблем
Сдобиването с устройството е възможно след предварителна заявка и няколкоседмично чакане
Два месеца след официалното представяне на последния смартфон на Apple - iPhone 5, американската компания продължава да изпитва трудности при доставките на новите устройства. При стартиране на предварителните поръчки, на сайта на компанията пишеше, че доставките ще бъдат извършвани до седмица. В последствие срокът беше увеличен на 2-3 седмици и въпреки обещанията на Apple той да бъде намален, засега това не се случва.
Основният проблем идва от големия интерес на хората към последния модел iPhone. За първите 24 часа от пускането си на пазара бяха продадени над 2 млн. броя. За седмица бяха подадени 5 млн. броя, а продажбите продължават да се движат по-добре от очакваното. Според анализатори до края на декември ще бъдат пласирани 46.5 млн. броя, което е абсолютен рекорд за компанията.
Освен големия потребителски интерес към устройството, проблем за непрекъснатото снабдяване с телефони е и исканото високо качество от Apple, което затруднява производството. От Foxconn, официалният производител на iPhone и iPad обявиха, че това е най-сложното устройство, което някога са произвеждали.
Месец, след като iPhone 5 вече беше в масово производство, от Apple поискаха от фабриката в Китай да вдигне още качеството при производството. Това доведе дор до стачки в компанията, но в крайна сметка новите стандарти бяха въведени. Това се наложи заради множество оплаквания на потребители, че по телефона има драскотини още при отварянето на кутията.
Всички тези проблеми неминуемо се отразяват и върху снабдяването на българския пазар. Проучване на Economymagazine.bg показа, че макар телефонът да е доста скъп за българските стандарти, интересът към него е много голям. От "М-тел" и "Глобул" потвърдиха, че търсенето наистина е много голямо в цялата страна, но отказаха да дадат някакви числа заради "търговска тайна".
От "Глобул" казаха, че първата вълна на продажбите е приключила и в момента се чакат нови доставки. От "М-тел" пък заявиха, че зареждат всяка седмица. Въпреки това обаче източници от компанията заявиха, че телефоните се купуват буквално в деня, в който се доставят и след това се чака със седмици за нови доставки.
За Economymagazine.bg един от корпоративните клиенти на "М-тел" се оплака, че от три седмици е поръчал 5 телефона iPhone 5, но за този период е получил само единия от тях. Поръчката е направена няколко дни след пускането на телефона в началото на ноември, като дори тогава от оператора са обяснили, че устройствата "няма да дойдат скоро".
Докато от Apple обещават да се справят с проблема с доставките, не е сигурно доколко това ще засегне България. Засега приоритет за американската компания остават големите пазари в САЩ, Великобритания, Япония и др., и усилията са насочени за задоволяването на голямото търсене там.