Няма място за още наземни оператори на Летище София

Варненската аерогара ще премине 2 млн. пътника до 2 години, прогнозира Димитрис Папамихаил главен изпълнителен директор на Goldair SA и Goldair Handling България

4598 ~ 4 мин. четене
Автор: Атанас Христов

- Г-н Папамихаил, кои са Goldair Handling България?

Goldair Handling България е дъщерна на гръцката Goldair SA. България е третата страна, след Гърция и Кипър, в която оперира Goldair. Започнахме наземно обслужване в Гърция през 1999 г., като до момента инвестициите ни са 80 млн. евро. В Кипър започнахме да работим през май 2008 г.

В България дружеството беше учредено през юни 2010 г., като от тази дата започнахме да обслужваме полети от летището в София. През май 2012 г. стъпихме и на летището в Бургас. Това са двете аерогари в България, които са преминали границата от 2 млн. пътника на година, което дава възможност за навлизането на други наземни оператори.

Първоначалният план за инвестиции в България беше 10 млн. евро, като досега вложенията ни в София са 5 млн. евро, а в Бургас - 2 млн. евро. Тъй като пазарният ни дял нараства всяка година смятам, че скоро ще изпълним плана за 10 млн. евро инвестиции, които планирахме да вложим за 5 години.

 

- Планирате ли други инвестиции освен 10-те млн. евро?

Не мислим да правим повече инвестиции. Ние влагаме в наземната техника, която е много скъпа, както и развитие на човешките ресурси.

 

- Имате ли интерес към други летища в България?

Третото по големина летище в България е във Варна, но то все още не е преминало 2 млн. пътника. Докато това не стане не можем да мислим да разширяване на дейността си.

Мисля, че до 2 години и Летище Варна ще премине 2 млн. пътника. Директивата на Европейския съюз (ЕС) казва, че трябва да се мине тази границата, за да има два наземни оператора.

 

- Имате ли интерес към летище Пловдив?

Не, нямаме. Поне засега.

 

- Какъв е пазарният ви дял в София и Бургас?

В София е 18%, но смятам, че през 2013 г. ще имаме още по-голям пазарен дял. На 16 април сключихме договор с Alitalia и започваме да обслужваме и тях. Имаме и други планове, които ще помогнат за увеличаване на пазарния ни дял.

В Бургас миналата година започнахме с 5% пазарен дял, като към момента сме на ниво 12-14%.

 

- Колко авиокомпании обслужвате в София и Бургас?

И двата града са по 8.

 

- На какъв етап от развитието си е наземното обслужване в България и на Балканите?

Това е бизнес, който се развива бурно. Причината е, че доста пазари на Балканите се освобождават от монополното положение, което е било доскоро. Благодарение на европейските директиви се появяват нови играчи, което сваля цените и подобрява качеството на обслужването.

След като през 2006 г. в София, България дойде Swissport, а след това и ние, успяхме да постигнем намаление на цените и подобряване на качеството на услугите за авиокомпаниите.

 

- Има ли възможност за допълнително намаляване на цените, което да свали и стойността на самолетните билети?

Това, което не искаме да правим е да предлагаме една цена за всичко. Нито да работим с цел единствено печалба.

С нашите клиенти сядаме на масата за преговори и изслушваме исканията им. Наземното обслужване е широка гама от услуги. Целта ни е да знаем какво иска клиентът и му го предлагаме на съответната цена. Това е много важна характеристика на нашата дейност.

 

- Какъв е потенциалът на наземното обслужване в България?

В България, особено летищата в София и Бургас, имат различни профили. Столичната аерогара е типично летище в столица – с много регулярни полети на множество компании. То се влияе от глобалните неща, които се случват в авиацията.

От друга страна Бургас е туристическа дестинация, която се развива много бързо. Основно летището в морския град обслужва чартърни авиокомпании, които летят през сезона.

Потенциалът на летищата зависи от капацитета и инфраструктурата на отделните аерогари.

 

- Има ли място за още наземни оператори в София?

Като гледам пътникопотока, който е около 3.5 млн. за миналата година и сегашната инфраструктура, мисля че няма да има търговски успех ако влязат повече наземни оператори. Трябва да има повече пътници, за да се оправдае успешното появяване на още един оператор.

 

- На същото ниво ли е обслужването на пътниците в България, както в Западна Европа или САЩ?

 Услугите, които се предоставят на летището в София са доста качествени. Като пример ще дам компаниите, които обслужваме – EasyJet, Qatar Airways, Turkish Airlines…

 

- Каква е разликата в работата ви в София и на други летища в балканските страни?

Инфраструктурата на софийското летище много го оприличава на тези в Атина и Ларнака. Бургаската аерогара пък има общо с другите летища около туристическите градове в Гърция и Кипър. На всички тези летища обслужването е приблизително еднакво.

 

- Каква е печелившата стратегия за успешен бизнес в България?

Много държим на качеството на услугите и сигурността. Смятаме, че за да сме равни с големите имена в този бизнес трябва да предлагаме качествени услуги.

Успешното навлизане на Goldair Handling се дължи на добрия пакет услуги, който предлагаме. Това е причината авиокомпаниите да ни се доверят. Резултатът е увеличението на пазарния дял - и на двете летища, които обслужваме в България.

Подкрепи Economic.bg