Премахването на стикерите увеличи кражбите на коли
Нестабилната политическа и икономическа ситуация също са причина за увеличаване на кражбите
Премахването на маркирането на застраховани по "Каско" автомобили доведе до ръст на кражбите на коли от началото на 2013 г. От там се повишиха и изплатените обезщетения от застрахователните компании, алармираха пред Economic.bg мениджъри на водещите дружества на пазара. Повишението на кражбите е при всички компании, коментират от бранша.
"Вярно е, че са се увеличили кражбите на коли. Негативният ефект, за който предупреждавахме, след премахване на маркирането е факт. Заради липсата на маркировка по определени части на колите те много лесно могат да бъдат продадени и да не се разбере, че са крадени", обясни Цветанка Крумова, изпълнителен директор на ЗАД "Армеец", което е с най-много приходи по "Каско" за първите 5 месеца на годината.
Тя е убедена, че смисълът на пасивната маркировка е превантивната й функция. "Всеки може доброволно да си маркира колата. В САЩ например се продава специален кит, който обаче е със стикер, за да се знае, че колата е маркирана", даде пример Цветанка Крумова. По думите й след махането на стикерите в България, един от негативните ефекти е, че не могат да се идентифицират частите като крадени.
"Всички компании търпим негативите от повишението на кражбите на коли, защото се плащат по-високи обезщетения. Това влияе не само върху нашия бизнес, защото се крадат и много незастраховани коли", каза още Цветанка Крумова.
Част от колегите й обаче определиха нестабилната политическа и икономическа обстановка в страната като основна причина за повечето откраднати коли. Колите не се крадат само заради частите, при които никога не е имало контрол, коментират застрахователи, които отричат махането на лепенките да е причина за бума на кражби на коли.
По данни на Комисията за финансов надзор (КФН) през януари-май 2013 г. изплатените щети по "Каско" са се повишили до 118.41 млн. лв., а година по-рано бяха 113.75 млн. лв.