Разширяваме пазара на българско кисело мляко

„Ел Би Булгарикум“ модернизира производството си със 7,8 млн. лева по европейски проекти, казва Мая Косева

Разширяваме пазара на българско кисело мляко
5022 ~ 5 мин. четене

Мая Косева е завършила СУ „Климент Охридски”, специалност „Българска филология” и „Психология”. Работила е в Министерство на културата като парламентарен секретар, член на Съвета на директорите на хотел „Рила”-София, в.с. ”Елените”, книжарници „АБВ”, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството, зам.председател и председател на Съвета на директорите на „Автомагистрали” ЕАД, сътрудник в парламента. В момента е председател на УС на държавната компания „Ел Би Булгарикум.

 

Г-жо Косева, като единствена държавна компания в млечно-преработвателния сектор в България какви са основните цели, които залагате за развитието в следващите няколко години?

Към днешна дата марката „Ел Би Булгарикум“ е наложена на пазари като Европа, Африка, Южна Америка, Близкия и Далечния изток, като една от основните ни дейности е свързана с предоставянето на ноу-хау и технологии за производство на оригинални български млечни продукти в чужбина чрез сключване на дългосрочни лицензионни споразумения. Тази част от бизнеса ще продължим със сигурност да развиваме както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

Относно българския пазар можем да кажем, че в момента дружеството има подписани договори за два проекта по ОП „Конкурентоспособност“ на стойност близо 7,8 млн. лева. Чрез тях се финансират производствените и научните мощности за базите ни в София и Видин, както и Научно- изследователският център на „Ел Би Булгарикум“ ЕАД. Новото оборудване ще помогне за разработването и внедряването на нови поколения закваски, функционални храни и пробиотични продукти – разнообразни формули за здравословни храни.

Ще продължим да съхраняваме традициите в производството на оригиналните български млечни продукти, с автентичните им вкусови и здравословни свойства, които постоянно се стремим да усъвършенстваме. Същевременно с това имаме и идеи за нови продукти, които ще са прекрасен микс между традицията и иновация. Пример за такъв продукт е полибактериален препарат, който представлява сух концентрат от няколко бактериални щама с български произход, с комплекс от пробиотични свойства. Той спомага за профилактика на високите нива на холестерола, има антиоксидантна активност и имуностимулиращ ефект. Особено важно е да се отбележи, че откриването на щам с имуностимулиращ ефект, принадлежащ към бактериалния вид Lactobacillus bulgaricus, е изключителна рядкост. Още по-важно е, че този ефект е клинично доказан. В продукта могат да се добавят и други бактериални щамове с по-богат комплекс от полезни свойства. Продуктът е и с повишена усвоимост на протеиновата материя, дължаща се на частичното разграждане на протеините до по-бързо и лесноусвоими вещества.

Имаме и много други цели, по които всекидневно работим, развиваме и надграждаме, като: фокус към клиентите; отговорност към контрола на производство и качеството на продуктите; развитие на иновациите, социалната отговорност към обществото и човешките ресурси.

Какво включва интелектуалната собственост на дружеството в областта ма млечната индустрия?

Към днешна дата дружеството притежава 8 патента за изобретения, издадени от Патентно ведомство на България, които са за пробиотични щамове млечнокисели бактерии, функционални храни и технологии. Отделно притежаваме 57 регистрирани търговски марки за територията на България, 5 регистрирани продуктови търговски марки в Европейски съюз и 22 продуктови търговски марки, регистрирани в чужбина. Фирменото ни лого е регистрирано като търговска марка в Европейски съюз и още 26 страни, а дружеството е вписан ползвател на 6 наименования за произход в България и на 1 наименование за произход по Лисабонската спогодба.

Марката ”Ел Би Булгарикум” се е превърнала в синоним на високо качество. Как се справяте с контрола и качеството на продукцията?

Високото качество е еквивалент на постоянен процес на производствен контрол, който екипът на „Ел Би Булгарикум“ осъществява. Стремим се да доусъвършенстваме разработената ни политика по контрол на качеството и безопасност на продуктите с цел подобряване на вече постигнатите резултати. За това и активно се интересуваме от изискванията и очакванията на нашите настоящи и бъдещи клиенти, за да можем максимално да удовлетворим техните нужди чрез предлагане на висококачествени услуги и продукти.   

Контролът при нас започва от фермата със задължителни тестове на суровото прясно мляко. Извършват се тестове при товарене и транспортиране, както и при приемане на суровината в завода. Допълнително се правят и физикохимични, биохимични и микробиологични анализи. Продукцията задължително подлежи на тестване при пакетиране и непосредствено преди излизане от производствената база. По този начин, стремейки се да осъществим цялостен контрол при всяка стъпка от производствения процес, гарантираме на нашите клиенти продукти с високо качество, автентичен вкус и отлична хранителна стойност.

Фирмата ни е сертифициранa по международните стандарти ISO 22000:2005, който цели да осигурява пълно качество по веригата от производителя до потребителя, както и по IFS (International Food Standard).

Разшириха ли се външните пазари и има ли интерес към продукцията на дружеството в чужбина?

„Ел Би Булгарикум“ ЕАД има изградени дългогодишни и дълготрайни отношения с различни държави както от ЕС, така и от Близкия и Далечен изток за продажба на бяло саламурено сирене и кашкавал. Ще продължим да работим в тази насока, както и да налагаме и утвърждаваме марката  на българското кисело мляко по света.

Не е много добре познат фактът, че в Япония българското кисело мляко и България са две неразривно свързани понятия, което си има своята предистория. През 1970 г. България представя своето традиционно кисело мляко на Световното изложение в Осака, Япония. По това време в Япония млякото, което се продава там, е подсладено със захар или мед, добавя му се желатин и тн. Управляващият директор на "Мейджи" решава, че българския млечнокисел продукт ще бъде приет и на японския пазар. Така започва историята на родното ни кисело мляко в Япония – ние предоставяме ноу-хау и  технологии за производство и млечнокисели бактерии. Наскоро посетих Япония по покана на нашите  бизнес партньорите  от „Мейджи“  и бях впечатлена от отношението към нашата компания, от постигнатите изключителни резултати в усвояване на производствения процес и неуморното популяризиране на българското кисело мляко с неговите полезни здравословни ефекти. Днес „Мейджи" държи около 40% пазарен дял с продуктите, произведени по български технологии, като продава над 200 млн. кофички годишно само от обикновеното българско кисело мляко.

Наша дългосрочна цел е българското кисело мляко, нашият национален продукт и незаменима храна у нас от векове, да се радва на още по-добра пазарна реализация както в България, така и в чужбина. Чрез прилагане и използване на добрите ни бизнес практики, технологичните ни умения, ноу-хау и богата колекция от млечнокисели бактерии, имаме уникален шанс, рано или късно, да направим достъпен този продукт до максимален брой хора по света.

Четете цялото интервю в бр. 40 на сп. "Икономика"

Коментари: 0