Руският жп превозвач иска да купи и пристанището в Солун

Националният жп превозвач на страната ОАО "РЖД" се надява Атина до месец да обяви сроковете за провеждане на търга за порта

Релсова активност

Автор: Николай Марченко

Руският национален жп превозвач ОАО "РЖД" пренасочи интереса си към пристанището на втория по големина гръцки град Солун. За това информират агенция ИТАР-ТАСС и гръцкият вестник "Етнос".

Руската медия пояснява, че преди време жп компанията планираше да участва в приватизацията на пристанището в Пирея. "От стратегическа гледна точка за нас с гръцките ни колеги солунското пристанище представлява по-голям интерес. Ние решихме да не се разсейваме", заяви изпълнителният директор на РЖД Владимир Якунин на форум в Казахстан.

Той призна, че за конкретни срокове по приватизирането на порта в Солун е „рано да се говори”. „Гърците сами определят и ще отлагат тези срокове, но аз мисля, че в рамките на месец те все пак ще се задействат, като засега работим с гърците и с потенциални партньори”, каза още Якунин. Но допълни, че компанията му ще разгледа повторно своите планове за участие в приватизацията на пристанището в Пирея. 

Якунин е сред най-близките приятели на руския президент Владимир Путин и фигурира в списъка на лицата, на които САЩ и Европейският съюз (ЕС) наложиха санкции заради ситуацията в Украйна. 

ИТАР-ТАСС пояснява, че преди известно време РЖД проявяваха интерес към закупуването на гръцкия жп оператор Trainose и компанията по обслужване на подвижния състав ROSCO, които през 2013 г. бяха обявени за приватизация.

В момента гръцката държава притежава 74% от акциите в пристанищата в Пирея и Солун. Търгът за продажба на солунското пристанище беше открит на 15 април, а инвеститорите имат срок до 5 юни 2014 г. да заявят интерес към закупуването му. 

Както е известно, Атина продава на търг редица свои държавни компании, като интересът на РЖД към Trainose дори по едно време бе свързван и с евентуално участие на руския превозвач в приватизирането на БДЖ, което така и не се случи. Смяташе се, че по този начин РЖД би могла да контролира по-големи потоци на товари в Източна Европа и на Балканите.

Коментари: 0