"Специалното" отношение на Турция блокира "Капитан Андреево"

Един български камион чака по 40 часа, за да премине границата, докато турските им колеги преминават за 5 минути, оплакват се превозвачи

432 ~ 3 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

Над 200 товарни камиона са блокирали Граничният пункт "Капитан Андреево", а машините продължават да прииждат, съобщават от МВР. Блокадата на българо-турската граница при Свиленград е от 8.30 ч. сутринта, а причината за протеста на българските превозвачи е свързана с постоянните проблеми, които им създават турските гранични власти. Заради блокадата пунктът е пълен с влизащи от Турция товарни автомобили.

На българска територия опашката от чакащи да преминат автомобили е над 3 км. Протестиращите пропускат само леки коли. От МВР съобщиха, че протестът е незаконен, тъй като не е получено разрешение за него.

Превозвачите се оплакват, че от турска страна има "специално" отношение към българските превозвачи. Те обясняват, че понякога един камион чака по 40 часа, за да премине границата, докато турските им колеги преминават за 5 минути.

Васил Пиронков, зам.-председател на Асоциацията на автобусните превозвачи и член на Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ) обясни, че проблемът е започнал миналата година, но положението се усложнява. "Не сме поставени при равноправни условия. Има ограничение на горивото на 560 литра за български камиони, за турски - няма. Те измислят хиляди закони и наредби, които достигат до нас, чак когато шофьорът ни донесе някакъв акт", каза Пиронков.

Петко Ангелов, директор на компания за международен транспорт и спедиция обяви, че в момента загубите на българските превозвачи от проблемите на българо-турската граница не се измерват в пари, а в това, че се губи бизнесът. "Водихме разговори с администрацията в понеделник, на следващия ден пак имаше спрени 30 камиона. В момента пак имаме спрени камиони и никой не казва защо. Спират на границата камионите ни, пускат срещу 150 евро, ако намериш посредник, и те пускат без документи", добави Ангелов.

Според Васил Пиронков повечето транспортни фирми в България са на ръба на фалита. "Българските транспортни фирми през последните няколко години са намалели с 30% и българските превозвачи са основно с лизинги и кредити", обяснява той.

Основният проблем на Турция е, че огромна част от произведените там стоки се изнасят през границата от български превозвачи. Анализ на турските митници е показал, че през 2012 г. българските и турските превозвачи са извършили общо 57 хиляди износа на стоки от Турция през границата с България. Притеснителен за тях се е оказал фактът, че 45 хил. превоза са извършени от български компании и едва 12 хил. от турски. През април турските министерства на транспорта и икономиката са внесли закон, който вече е приет, и по неговата сила делът на извършените превози трябва да се изравни между двете държави.

Пиронков обяви, че е изпратена "депеша" от министерството на икономиката до турските митници - всеки един български камион да бъде щателно проверяван, дори за най-незначителните документи. Нарежданията са разпратени до всеки граничен пункт, който е на границата между двете държави.

Георги Дончев, член на УС на АЕБТРИ пък обясни, че началникът на митниците в Турция е изпратил писмо и в него изрично е упоменато "при превоз, осъществяван от чуждестранни МПС "особено български" да се извършват проверки чрез документи за двойно преминаване". "Това за мен е някаква дискриминация. Това писмо е вътрешно, с което ние сме се сдобили, и то е от шефа на митниците към турските митници", обясни Дончев.

По думите му съществен проблем са сроковете, указани в разрешителните, с които трябва да се движат превозвачите. "Дават ни някакви срокове например 8 дни до Германия и обратно. Превозът обаче може да се направи за по-малко дни и ние висим по паркингите, за да можем да изпълним тези срокове и да ни пуснат да влезем в Турция. До Англия срокът е 11 дни, до Франция - 9 дни. Не можем да си вършим работата както трябва. Ние сме наети да извършваме този транспорт в рамките на 5-6 дни, а те допълнително ни слагат още 2-3 дни. Докато не дойде датата в разрешителното, не може да влезем", обясни Дончев.

В Свиленград продължава срещата на протестиращите превозвачи със заместник-министъра на транспорта Албена Лазарова. тя пристигна при протестиращите около 11 ч.


Подкрепи Economic.bg