Такситата поскъпват с около 20%

Връщане на патентния данък, обсъжда браншът с министерствата на транспорта и на финансите

112 ~ 4 мин. четене
Автор: Таня Киркова

Таксиметровите превози в столицата може да поскъпнат с до 20% от 1 октомври и масовата цена за превоз на км  да се увеличи от 0,59 лв. на 0,70 - 0,79 лв. на км, изчислиха превозвачи. В момента са налице  необходимите и достатъчни условия, за да се променят тарифите. От началото на годината досега увеличението на цената на горивата, масово ползвани от бранша - пропан бутан и метан, е с около 40%.

Значително са поскъпнали дизелът и бензина, чиито цени така и така са много високи и таксиметровите шофьори почти са се отказали да ползват. Последното увеличение на такситата в София е било преди 7 години, докато  повечето от селища в страната вече са актуализирали тарифите си, каза за economymagazine.bg  Емил Игнатов от "Радио СВ такси".

В момента има търсене на услугата. Поскъпването на градския транспорт, и картите за пътуване прави такситата удобен превоз. Ако се ползват от цялото семейство или няколко души, пътуването излиза по евтино от центъра до не най-отдалечените квартали. 

Нагласите на голямата част от бизнеса е за увеличение, обясниха управители на фирми.

Проучване на Информационна агенция „Икономика” показа, че големите компании обаче все още оценяват състоянието на таксиметровия  и целия транспортен пазар, за да определят с колко и от кога да вдигнат цените. По-малките фирми  изчакват решението на големите в бранша, които обикновено диктуват цените.

„Нашата фирма се съобразява с "О Кей Супертранс", която е най-големия превозвач. Ако той вдигне тарифата, веднага свиквам общо събрание на съсобствениците и на другия ден и ние повишаваме цените”, коментира Емил Игнатов от "СВ такси".

„Още нямаме решение за увеличаване на цените. Има нагласи. Другата седмица ще имаме яснота”, каза Людмил Лазаров, управител на "О Кей Супертранс". Той обясни, че цената на километър пробег е 0,59 ст. в момента.

Луфтът между цената за километър, на която возят повечето от такситата в София и разрешената максимална цена е голям.

1,30 лв. е таванът за превоза, определен от Столичния общински съвет . Това дава възможност превозът да поскъпне без да се увеличава прагът, коментира Лазаров. В София работят 6000 - 7000 таксита, само 200 - 300 от тях возят на максималната цена от 1,30 лв. на км. 

Общината може да променя максималната цена поне веднъж в годината, ако има промяна в обстоятелства. Достатъчно е един или няколко превозвачи да пожелаят промяна, те внасят искане в транспортната комисия, което се разглежда от нея и Общинският съвет решава.

Ако големите фирми увеличат тарифата си с 20%, с толкова би трябвало да се вдигне и таванът.

От 1,30 лв. на км максималната цена няма да се увеличи на повече от 1,50 лв. на км, коментира Игнатов.

Масовата цена на км в София сега е около 0,59 лв. и тя може да стане 0,70 - 0,79 лв. на км. Ако попитате таксиметров шофьор, той ще ви каже, че иска да вози на 2 лв. на км, за да може по-малко усилия да изкарва прехраната на семейството си, но дали ще има работа за всички таксита при такава цена, разсъждава шефът на СВ такси.

Според него, ако такситата започнат масово да взимат по 1,50 лв. на км, в които се калкулират всичките им разходи за поддръжка на колите и дейността, половината ще фалират, защото няма да има пътници.

Обсъждат се промени в данъчното облагане на таксиметровите фирми, съобщи Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите.

Възможно е вместо задължителната регистрация по ДДС и данък печалба, те да внасят патентен данък в началото на годината и чак тогава общината да им издава разрешително за превоза. Така ще се реши проблема с менте такситата, които срещу 300-500 лв. си купуват фалшиви документи и започват да оперират отново и отново на пазара без да плащат данъци, убеден е Крумов.

Преговорите на браншовите организации на таксиметровите превозвачи с Министерството на транспорта и Министерството на финансите за връщане на патентния данък и механизмите на неговото прилагане са в напреднал стадий.  

След като се постигне съгласие с министерствата и новия начин на облагане залегне в пакета от данъчни закони за 2013 г., трябва да се уточнят детайлите със съответните общини.

До 2007 г. всеки превозвач плащаше по 650 лв. патентен данък на автомобил, с който се извършва таксиметров превоз на пътници, но това ставаше в края на годината и държавата трудно си е събирала налога.

Сега се обсъжда бъдещият патентен данък да бъде между 700 и 1000 лв. 

Той може да се внася на една или на три вноски, но разрешително за превоз задължително ще се издава след като се плати първата вноска.

Допускането до пазара на всеки едноличен търговец или физическо лице да става след деклариране и предоставяне на документи за данъчните задължения, е друго предложение на бранша.

Подкрепи Economic.bg