Тест драйв вече и без ръце
Google успешно тества безпилотен автомобил, базиран на хибридния Lexus RX 450h

Google започна да предлага за своеобразен тест драйв свой прототип на самоуправляващ се автомобил, пише Reuters.
Автомобилът спира на знак „Стоп“, завива плавно, не се накланя и не друса. „Най-забележителното в това да „караш“ без ръце е това, че то е напълно неразличимо отстрани“, пише агенцията.
Пробното пътуване с творението на Google е лишено от много конски сили, от автомобилен инженер с внушителни виждания и високоскоростна надпревара, която може да накара начинаещ журналист да се почувства като пилот от НАСКАР.
В контраст то се случва по тихите улици на Mountain View в Силиконовата долина, където е и централата на технологичния гигант. В допълнение на това, инженерите са компютърни маниаци, „вид“ превърнал се в доминиращ в Долината. Няма и нито едно превишение на скоростта, въпреки, че разработчиците на Google са доказали, че някои случаи това е по-безопасен начин на шофиране.
„Хиляди хора загиват всяка година след пътни инциденти. Нашата технология може да промени коренно това“, казва Дмитри Долгов, главен софтуерен инженер на проекта. 36-годишният специалист, роден в Русия, но вече американски гражданин, нито веднъж не споменава за „представяне“, „конски сили“, „от 0 до 100“, все мантри при всеки тест драйв на нов автомобил. Вместо това той използва често думата „автономия“.
Google обяви публично програмата си за „автомобил без водач“ през 2010 г., въпреки, че реално е започнала да работи по нея година по-рано. Тя е час от подразделението Google X, което се намира под прекия надзор на един от съоснователите Сергей Брин. То е посветено на дългосрочни и иновативни проекти, които по думите на Долгов ще донесат ползи за компанията след време, ако изобщо това се случи.
Софтуерният инженер посочва, че целта им е да усъвършенстват технологията, а бизнес моделът ще дойде от само себе си. Той вече е „шофирал“ с едно от творенията си 725 км между Долината и езерото Тахо.
Прототипът е на базата на бензиново-електрическия модел кросоувър на Lexus RX 450h. Той има сензор за предотвратяване на удари в предната броня,но далеч по-привличащ вниманието е цилиндричният радар на покрива, снабден с лазери, камери, сензори и всякакви други направляващи компоненти. Като всяка иновативна кола, този цилиндър придава и на тази специфичен „чар“ и тя няма как да се похвали с особена визия.
Устройството на покрива идва да замести човешки мозък зад волана (или поне някои от мозъците). По време на обиколката на „шофьорското място“ сяда Браян Торчелини – „главен тестов пилот“ за безпилотната програма на Google.
Освен безпилотните автомобили, компанията разработва и прототип с леко „балонна“ форма, който няма задвижващи колела, спирачки или педал за газта. Той се задвижва с електричество, а скоростта му е ограничена до 40 км./ч.