Туристическият сезон протича изключително трудно

Липсата на управление на туристическите атракции от държавата и липсата на министерство на туризма, унищожава огромен човешки и материален ресурс, обясни пред Economic.bg Румен Драганов, директор на Институтa за анализи и оценки в туризма

Интервю

Туристическият сезон протича изключително трудно
Автор: Божидара Иванова

- Г-н Драганов, каква е оценката ви за развитието на летния туристически сезон?

Истината е, че туристическият сезон протича изключително трудно. Той започна с общата тежка политическа и икономическа криза, включително и вътре в страната. Като прибавим към това и лошото време през уикендите на май, юни и юли, всички, заети в туризма, пострадаха от тази ситуация. Можем да направим и други изводи. Независимо, че се намираме в тази тежка кризисна ситуация, туристическата индустрия се оказа изключително стабилна, тъй като това е една от малкото икономики в страната, която продължава да генерира приходи, да създава работни места и да подобрява местните икономики. Числото 3.1 млрд. евро, което очакваме като приход от чуждестранните туристи, които ще посетят страната ни, ще бъде реализирано.

- Има ли отлив на туристи заради лошото време и кризата в Украйна?

Няма намаление в параметъра брой туристи. Намаление има в параметъра приходи от чуждестранни туристи от гледна точка на това, че има голям срив на руската рубла спрямо еврото. От друга страна са затруднени пътуванията на територията на Украйна, което като цяло усложнява положението.

- Какви са проблемите пред българския туризъм в момента? Проблемът с външната реклама на страната ни на дневен ред ли е?

Проблемът за рекламата е проблем дотолкова, доколкото има безразсъдно харчене на пари за реклама. Както видяхте, Националният съвет за туризъм взе решение в понеделник на 21 юли да бъдат похарчени пари за реклама, когато заетостта на хотелската база надхвърля 95%. Дори да се направи реклама в този момент, тя ще бъде без резултат, тъй като няма къде да дойдат тези туристи. Реклама се прави тогава, когато се рекламират конкурентните на България пазари като Турция, Гърция, Румъния, Хърватска. Те от своя страна правят своята реклама в случай, че има нужда да се стимулират записванията към дестинацията. Идеята не е просто да се похарчат едни пари, които едни хора да напъхат в джобовете си, а точно това се случва в България.

- Как страната ни може да промени имиджа си на евтина дестинация за пенсионери и алкохолен туризъм?

Преди малко повече от месец видяхме как Министерството на регионалното развитие загуби дело в Търново по отношение на своя собственост. Оказа се, че ведомството никога не е знаело, че е собственик на шест изключителни туристически атракции в Арбанаси - храмовете "Св. Георги", "Св. Димитър", "Св. Анастасии", "Рождество Христово" и още два храма. То никога не е създавало работни места, никога не е търсило туристи и никога не е правило реклама. Стана ясно още, че Министерството на регионалното развитие има десетки хиляди туристически атракции, които са абсолютно безстопанствени и чрез тях не се търсят високоплатежоспособни туристи. Имаме 23 загубени години, в които Министерството на регионалното развитие не е осъзнало, че мястото на тези туристически атракции е на туристическия пазар и те трябва да влезнат в туристическия оборот. След като това ведомство не знае, че е собственик на тези туристически атракции, имаме голям проблем по отношение на собствеността и управление на туристическите атракции и публично-държавната собственост. Ние многократно сме повтаряли, че е необходимо създаването на регистър на туристическите атракции и управление на туристическите атракции. Цялото това ограбване се "лепи" на гърба на българския туризъм и той ще бъде приравняван като алкохолна и нискобюджетна туристическа дестинация, докато нашето културно наследство е захвърлено безстопанствено.

- Как според вас трябва да се представи страната ни като туристическа дестинация?

България трябва да се представи именно чрез тези туристически обекти, които са нейна публична собственост, по начинът, по който се представя например Турция с Троя и Гърция с Акропола. Както тези страни имат и знаят, че имат тези туристически атракции, крайно време е да разберем, че и ние имаме такива и те не могат да бъдат предмет на съдебни дела и загубени от министерство, което не знае, че те са при него и никога не е правило нищо за тях.

- Смятате ли, че туризмът трябва да има отделен министър и собствено ведомство?

В правителството на г-н Орешарски нямаше думата "туризъм" към нито едно от министерствата. Това е едно изключително неуважение към близо 220 хил. души, заети във всичките части на туризма. Крайно време е българският народ да разбере на какво е собственик, и ако иска да остане в България и родните си места, той трябва да се обърне към туризма и да види механизмите, по които туризмът създава работни места и подобрява местните икономики по начин, по който ги подобрява в Турция, Хърватска, Франция, Германия, Англия и навсякъде по света. Докато ние си затваряме очите и оставяме да бъдем ограбени, ще бъдем отхвърлени като една нискобюджетна алкохолна туристическа дестинация.

- Достатъчно средства ли отделя страната ни за реклама?

Ние отделяме изключително много средства за безумната реклама. Истината е, че реклама не се прави. При положение, че Министерството на регионалното развитие не знае, че е собственик на шест изключителни туристически атракции и никога не е правило реклама на тях, как можем въобще да кажем, че сме правили реклама на нещо. Ние не знаем изобщо какво имаме. Ние сме хвърлили пари в канала и то суми, които по никакъв начин не кореспондират на приходите от туризъм, не кореспондират по никакъв начин на туристическия продукт, а кореспондират в главите на хора, които крадат пари. Само да припомня за българското лого, за което бяха инвестирани над 1.3 млн. евро от Европейския съюз. Рекламата бе представена върху чифт джапанки, на които пишеше "Открий и сподели". Това никъде по света не може да се възприеме като разумно послание, особено когато става въпрос за джапанки.

- Какви са очакванията ви за летния сезон?

По отношение на хората, които са инвестирали в туризма - хотелиери, ресторантьори, концесионери, банки, телекомуникации, магазинна мрежа, както и всички останали, които участват в създаването на туристическия продукт, се очаква един труден туристически сезон. Приходите им ще бъдат равни, или по-малки от миналата година. И това ще продължава до момента, до който няма държава, и до който туристическите атракции не са паралелен туристически продукт и инвеститорите в туризма не създават работни места и не привличат чуждестранни туристи с изключителната стойност, която имат като туристически атракции.

- Очаквате ли със смяната на властта това да се промени?

Очаквам в бъдеще да се проумее, че липсата на управление на туристическите атракции от държавата и липсата на министерство на туризма, унищожава огромен човешки и материален ресурс и работи против българската нация.

Коментари: 0