Управляват автоматично влаковия трафик
Първият електронен диспечерски център в жп транспорта вече работи в Пловдив
Първият електронен диспечерски център в жп транспорта вече работи в Пловдив. Старт на системата, която ще управлява влаковете по модернизираната линия Пловдив-Свиленград, официално даде министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
"Новата система свежда до минимум човешката грешка и има няколко нива на гарантиране на сигурност. Става въпрос за обезопасяване, автоматично изчисляване режима на влаковете и минимализиране изцяло на риска от допускане на някакъв инцидент", заяви на място в модерната зала в бившето Централно жп управление в Пловдив министърът.
Тук беше направена и демонстрация на съоръженията и системата, която обхваща център за визуализация, контрол на движението и на съоръженията по осигурителна техника за цялата линия. Завършени са системите за сигнализация и телекомуникация, така че те позволяват по железния път, който преди седмица беше тестван лично от премиера Бойко Борисов, да се движат влакове с максимална проектна скорост 160 км/ч.
При проектирането и извършването на дейностите основната цел и приоритетна задача е гарантирането на възможно най-безопасното функциониране на железния път без риск за безопасността на пътниците. Стойността на договорите за системата е 38 615 986 евро, а финансирането е по програма ИСПА и довършено по ОП „Транспорт”. Изпълнител на проектирането и изграждането на системите за сигнализация и комуникация на жп трасето е консорциум "Талес - Алкател-Лусент".
"Няколко такива системи за управление вече могат да бъдат видяни в държавата, но не и в жп транспорта, където това е първата система за централизирано управление на трафика. Съществува подобна и в софийското метро. Гарантира безопасност, гарантира сигурост, гарантира автоматизация на процеса и на първо място гарантира модерна железница”, каза при официалното откриване на диспечерския център министърът на транспорта.
Ивайло Московски подчерта, че ако се движим с тези темпове, до 3-4 години България ще има съвсем друга визия на железниците. „Ще има нови влакове, ще има нови трасета, каквито в момента отваряме, ще има по-високи скорости и по-добра услуга за населението и хората, които ползват този вид транспорт”, обеща Московски. След това той връче на БДЖ официално Акт 15 и обясни, че Акт 16 ще получат, след като бъде завършен участъкът от Димитровград до Свиленград. Засега обаче и направино достатъчно, за да може да заработи центърът за отсечката до Димитровград.