Зелена електроника: 16-те топ компании
Индийска компания се изкачи на първото място в класацията на Грийнпийс за зелена електроника
18-тото издание на ръководството на Грийнпийс „Зелена електроника” класира 16 компании-производители на базата на техния ангажимент и напредък по отношение на 3 критерия, свързани с околната среда: енергия и климат; зелени продукти; устойчиви дейности.
Световните компании- производители на електронно оборудване трябва да прекратят постепенно използването на мръсна енергия при производството и доставките си, се казва в тазгодишния издание на „Зелена електроника”на Грийнпийс .
По-голямата част от емисиите на въглероден двуокис, свързани с електронните устройства, се генерират в производствената верига, където се монтират устройствата. Повече емисии се отделят при производството на някои уреди, като таблети и смартфони, отколкото при използването им след като са закупени от потребителите.
Тъй като използването на електронни продукти по света расте, само лидерство в опазването на околната среда от страна на корпорациите може да предотврати увеличаването на електронните отпадъци, както и да гарантира прехода на индустрията към чиста енергия. В много страни компаниите-производители имат политическо влияние - което означава, че застъпничество за чиста енергия може да повлияе на политиката на правителствата.
1. Wipro
Индийската компанияWipro поведе международната класация на Грийнпийс още с първото си появяване в нея. Wipro спечели най-много точки заради усилията си да използва зелена енергия и застъпничеството си за зелени енергийни политики в Индия. Компанията води и заради политиката си за събиране на електронните отпадъци за рециклиране и за извеждането от употреба на опасните химикали в продуктите си.
2. HP
HP напусна челното си място от миналата година в класацията и е на втора позиция.
3. Nokia
Nokia се изкачи от номер 4 до номер 3.
4. Acer
Тайванският производител на компютри Acer е най-подобрилата се компания, като се е предвижила нагоре девет места до № 4, заради ангажиране с емисиите на парникови газове, опасни вещества, конфликтни източници на минерали и фибри.
5. Dell
Dell падна от № 3 до № 5. Въпреки обещанието си, компанията все още използва в произведтсвения си процес химикали, за които е получила съвет да избягва.
6. Apple
Apple слабо се е понижила от № 5 в изданието от миналата година до № 6. Тази година гигантът е "глобен" заради липсата на прозрачност при докладването на нивата на вредните емисии, управлението на токсични химикали и рециклирането.
7. Blackberry RIM
Позицията на производителя на Blackberry RIM не се е подобрила от 16-о класиране, на дъното на групата.
8. Sony
Sony се изкачва нагоре в класацията, стигайки до 8-ото място. Компанията е можела да постигне и по-добър резултат, но е загубила точки заради недостатъчното ограничаване на парникови газове и намаляване на вредните емисиите в производствения процес.
9. Lenovo
Lenovo пада на 9-ото място, тъй като компанията не е успяла да наложи зелените стандарти във всички свои продукти.
10. Philips
Philips пада до 10-ото място в класацията на Greenpeace. Препоръките към компанията са да подобри рециклирането и да ограничи използването на хартия.
11. Panasonic
Panasonic се срива до 11-ата позиция заради недостатъчното покриване на критериите за енергийната стратегия.
12. LGE
12-ата позиция пък се счита за успех за LGE, които произвеждат телефони, изчистени от фталати, антимонов триоксид и берилиев оксид...
13. HCL Infosystems/Sharp
HCL Infosystems (HCL) прави голям пробив, появявайки се в 16-те "най-зелени компании", като дели мястото с Sharp
15. Toshiba
Все по-ниските зелени показатели, които характеризират производството на Toshiba й отрежда и по-ниско място в класацията на Greenpeace.
16. RIM
RIM също получава много забележки от организацията към критериите за енергийна ефективност.