А1 се засилва за още по-висок скок през 2021 г.
Пандемията тласна приходите в сектора и телекомът успя да надскочи прага от 1 млрд. лв. през миналата година

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Архив
Финансовите резултати на А1 България продължават да летят нагоре и през второто тримесечие на 2021 г., движени от ръстове както при мобилните, така и при фиксираните услуги. Възходящата тенденция е продължение не само на тази от предходното тримесечие, но и от миналата година като цяло. Пандемията даде мощен тласък на потреблението и така телекомът успя да надскочи летвата от 1 млрд. лв. приходи.
През първото тримесечие на 2021 г. именно добрите постижения на българската компания се оказаха двигател за цялата A1 Telekom Austria Group. А скоковете през второто подсказват за още по-успешна година.
Приходите от мобилни и фиксирани услуги се увеличават с 9.1% до 108 млн. евро спрямо същия период за 2020 г., а общите приходи растат с 19.5% и достигат 145.1 млн. евро. Печалбата преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) възлиза на 55.4 млн. евро, регистрирайки ръст от 15.2% на годишна база, става ясно от отчета на А1.
За цялото първо полугодие на 2021-а общите приходи растат с 11.3% до 277.3 млн. евро (541.2 млн. лв.). Така А1 вече е преполовила финансовото си постижение за 2020 г., когато компанията генерира 513.8 млн. евро (1.005 млрд. лв.). Приходите от услуги за първите шест месеца са с 8.2% повече от същия период на предходната година, като достигат сумата от 213.9 млн. евро.
Двигатели на растежа
Компанията обяснява добрите резултати в мобилния сегмент с разгръщането на 5G. А1 подготви почвата за навлизането на новото поколение комуникации още през миналата година, когато обяви старт на потребителските услуги. Тогава компанията оперираше мрежата си на предоставените за тест честоти, но тази пролет успя да се пребори за тях на драматичния търг на Комисията за регулиране на съобщенията. За 20-годишния лиценз операторът плати 4.7 млн. лв., най-много от всички.
Неотдавна А1 се похвали, че мрежата ѝ, официално наречена 5G ULTRA, вече покрива 50% от населението на страната, на открито в над 75 града и курорта. Междувременно телекомът пусна и 5G планове, което „допринесе за добрите резултати в мобилния сегмент на компанията, където се отчита по-високо търсене на премиум мобилни планове и дигитални услуги“. Като резултат приходите от мобилни услуги се увеличават с 8.2% през второто тримесечие и достигат 71.9 млн. евро. А средният приход от абонат (ARPU) бележи ръст от 9.8% до 6.4 евро, отчита компанията.
Конкретно при сегмента на фиксирани услуги, в който се включват и дигиталните ICT и IoT решения на компанията, е регистриран ръст на приходите от 10.9%, с което те достигат 36.1 млн. евро за тримесечието спрямо същия период на 2020 година. А1 отчита като основен двигател услугите за високоскоростен интернет и ексклузивното спортно съдържание на каналите MAX Sport. В резултат на това средният приход от фиксирана линия (ARPL) продължава да бележи ръст на годишна база – 8% до 14.5 евро, а броят на фиксираните услуги се увеличава с 2.3% до 1 099.7 милиона.
Колкото повече, толкова повече
Приходите на компанията видимо растат, но с тях и разходите. За първите шест месеца най-много са се увеличили тези за продажби на стоки и оборудване. Всички останали са относително стабилни с минимален ръст спрямо миналата година, основно заради развитието на ICT услугите и повишени инвестиции в служителите, обясняват от А1.
Печалбата все пак е налице и преди данъци, такси, лихви и амортизация (EBITDA) тя скача с 18.1% до 111.0 млн. евро за първите шест месеца на годината.
Може би най-голямата инвестиция за всеки от телекомите в близко бъдеще е тази за развитието на 5G мрежи. Неслучайно капиталовите разходи на А1 за първото полугодие на 2021 г. скачат с 89.9% до 55.5 млн. евро – от 29.2 млн. евро през същия период на 2020 г. Телекомът вече обяви, че през следващите четири години планира да вложи по това перо общо 780 млн. лв.