„Агринайзър“ пренарежда търговията със зърно
Кристиан Иванов създаде платформа, която слага край на неефективния аналогов процес на договаряне и продажби

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Агринайзър е поредната компания, създадена, за да реши конкретен проблем на нейния основател. Кристиан Иванов непрестанно срещал трудности при изкупуването на зърно за тяхната семейна мелница. Налагало се да провежда множество телефонни разговори и лични срещи, обикновено с едни и същи контрагенти, в опитите да намери нужните наличности и да договори цени.
„Всъщност това е стандартният подход в традиционната търговия със зърно - крайно неефективен аналогов процес, който отнема изключително много време“, уточнява Кристиан. Моделът обаче е такъв не само в България, но и на международно ниво. В много случаи младият предприемач е внасял високопротеинова пшеница от пазари като Австрия, Унгария, Германия и там също намирането на правилния доставчик и договарянето на сделката не било никак бърз и лесен процес. Тогава си казал, че трябва да има по-добър начин, и така се стигнало до създаването на технологичната компания.
Фокус
Днес платформата предоставя една централизирана система, в която продавачи и купувачи на зърнени, маслодайни и бобови култури могат да търгуват по-ефективно, без да губят време. Освен това клиентите на платформата може да вземат стратегически решения за своя бизнес, получавайки достъп до първокласна пазарна информация. Решението се развива с бързи темпове. Доскоро платформата е била достъпна само за клиенти от България. Но на този етап в Агринайзър участват над 1500 потребители от цялата страна, а трансакциите през системата надхвърлят 13.6 млн. евро. През последните 2-3 години пандемията, а сега и войната в Украйна, създават все по-голяма тежест върху веригата за доставки със зърно и все повече международни компании започват да се присъединяват към Агринайзър, виждайки в това улеснение, дори без маркетингови усилия от страна на компанията, уверява Кристиан Иванов.
Територия
Основната идея е Агринайзър да се превърне в европейска платформа за търговия със зърно. Достъпът до международните пазари и възможностите за реализация на земеделска продукция на по-конкурентни цени е от съществено значение за нейните потребители. Платформата привлича интерес от пазари като Гърция, Нидерландия, Германия, Украйна, но в съседна Румъния ще е първата стъпка за предстоящото стратегическо международно разрастване на компания.
Логистика
На този етап Агринайзър действа като свързваща услуга, която защитава търговския интерес и на двете страни по сделката. Платформата предоставя възможност участниците да договорят освен цена и количество, така и всички останали параметри по изпълнението на сделката – условия за плащане, начин и място на доставка, кой поема ангажимент за логистиката. При успешна сделка продавачът и купувачът преминават към нейното физическото изпълнение директно един с друг, така както се случва и в традиционната търговия. В плановете за развитие е въвеждането на допълнителни спомагателни услуги, които ще направят търговския процес още по-ефективен. Това ще включва лабораторни услуги за окачествяване на продукцията, транспорт, финансови и информационни услуги.
Финансиране
До момента набраните и инвестирани средства в компанията са изцяло от ангели инвеститори в България и Англия, където компания е базирана. Имат и дъщерно дружество в България, което им позволява успешно да реинвестират средства от R&D обратно в компанията. Също така са спечелили грант от Европейската банка за възстановяване и развитие, като в момента това е една от 10-те компании финалисти в нейната Star Venture програма, която осигурява допълнителна финансова помощ.
Засега е налице потвърден инвестиционен интерес от Витоша Венчър Партнърс, които ще бъдат и първия институционален инвеститор в компанията, заедно с други ангели. Агринайзър направи кампанията в SeedBlink, с което натрупа полезен опит. Същевременно тази тяхна поява е довела до допълнителен интерес от други VC фондове и инвеститори, с които вече се водят разговори.
Монетизация
Бизнес моделът на Агринайзър се базира на абонаментни планове. Потребителите може да плащат месец за месец или наведнъж за цялата година, което им дава достъп до допълнителни услуги и възможност да правят неограничен брой сделки за избрания период. Има три основни плана – Агри Аналитика, Агри Плюс и Агри Експерт. Агри Аналитика е изцяло информационен пакет, който всяка седмица предоставя най-актуалната информация от зърнените пазари. Тъй като търговията и информацията вървят ръка за ръка, с Агри Плюс потребителят получава добри ориентири за движението на пазара, но също така може да договоря и неограничен брой сделки. Агри Експерт включва и още една екстра, като дава достъп на потребителя до пазарен консултант. Клиентът получава информация за текущата ситуация на пазара, както и безпристрастно мнение за това дали да продава или не, спрямо индикациите на местния и международните пазари. Занапред ще бъдат пуснати и други спомагателни услуги.
Свързаност
Като част от търговията със зърно потребителите трябва да бъдат избирателни към технологиите, които използват, и да съзнават, че знанията и мобилната свързаност са необходимо условие за успех, съветва Кристиан. Веригата за доставка на зърнени, бобови и маслодайни семена става все по-дигитална, особено при суровини като пшеница, слънчоглед и царевица. При по-нишови култури и био продукти пък е още по-необходимо условие. Цифровите технологии позволяват да събирате данни, да подобрявате селскостопанското производство и да получавате по-добър достъп до оферти и пазари.
Целта на дигитализацията на селскостопанския пазар е да премахне всички пречки, които спъват търговията с култури и потискат възвръщаемостта на фермерите. Електронният пазар гарантира на всеки участник по веригата свобода на ценообразуване и на достъп. Освен това пшеница от точка А може да бъде продадена директно на търговец в точка В, стига предлаганите условия да са по-изгодни.