Ако ЕК не въведе нов пенсионен продукт, финтех компаниите ще го направят
Предлагането, закупуването и последващото обслужване на PEРP ще става електронно
Глория Димитрова, член на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи:

© ECONOMIC.BG / ЗАД „Алианц България“
Ако погледнем сега съществуващите продукти и услуги за пенсионно осигуряване, то става ясно, че структурата на Общоевропейския продукт за лично пенсионно осигуряване (PEPP) го прави силно пробивен. За това ще допринесе и фактът, че той е създаден от изпълнителния орган на Европейския съюз. Това коментира Глория Димитрова, член на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи, по време на международната конференция „PEPP – Регламент и технически стандарти за пазарна реализация“, организирана от Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).
Финансовият сектор премина през множество процеси по дигитализация през последните години. Много компании пожънаха завиден успех, точно защото съумяха да предложат иновативни решения на клиентите си и така да се отличава от конкурентите си.
„Новият пенсионен продукт предлага по-добра парична възвращаемост и оптимизира процеса по отчитане на трудовия стаж и ако ЕК не успее да го реализира, то финтех компаниите ще го направят“, добави Димитрова.
Преди 2 месеца РРЕР влезе в сила и тъй като вече тече работа по второто ниво на законодателството, очакванията са то да бъде прието в началото на следващата година или дори до края на настоящата. А сред заложените характеристики е лесното боравене с него, оптималното управление на капитала и да има пъна прозрачност как работи. Това което отличава продукта от останалите на пазара е преносимостта му.
„Младото поколение, а и не само, всички в ЕС имаме слабост към пътуванията. Ако има пенсионен продукт, който да „вземем“ със себе си, когато заминем за друга страна, това би било много полезно“, коментира Димитрова.
За да се гарантира гъвкавост на проекта, предлагането, закупуването и последващото обслужване на PEРP ще става електронно, което ще направи продукта достъпен за по-голяма част от спестителите. А това от своя страна ще допринесе за акумулирането на достатъчно средства, които да се насочат към икономиката на ЕС като цяло.
Въпреки предимствата, които има РЕРР, пробиването на пазара може да се окаже по-трудно отколкото изглежда заради различните рамки на работа и необходимостта от лесно за възприемане обяснение как работи той. „Мисля, че финансовите институции ще излязат с дигитално решение за представянето на продукта, което да се конкурира с останалите предложения на база персонализирането на услугата“, коментира Димитрова.
При новия продукт за пенсионно осигуряване този проблем е премахнат, като е оставено право на инвеститорите сами да избират коя разновидност пасва най-добре на техните нужди. Финансовите институции ще могат да предлагат освен базовия PEPP и до пет други разновидности, като разликите между тях са в характеристиките - наличие на допълнителни гаранции, цена, рисков профил, целеви инвестиционни резултати и др.