АМ „Хемус“ ще е най-скъпата магистрала у нас
59 км от нея ще струват рекордните 747 млн. лв.

АМ „Хемус“ изглежда ще се превърне в най-скъпата магистрала у нас. Подадените ценови оферти за двата участъка – от Ябланица до разклона за Ловеч и Плевен, удариха тавана. 59 км магистрала ще излязат около 747 млн. лв. Стойността на офертите е почти 2 пъти над очакваните 434 млн. лв.
За първия лот – от Ябланица до Угърчин, чиято дължина е 23 км, прогнозната цена бе 168 млн. лв., а най-ниската оферта – на сдружението „Хемус БГ”, е 274,5 млн. лв. максимална цена без ДДС. Точно тази максимална цена влиза във формулите за изчисляване на офертите. В това сдружение са ИСА 2000, „ОРС-Инфраструктура”. Най-скъпо строителство е предвидил консорциум „Корасан-СК-13” – максимално 390,4 млн. лв.
В комплексната оценка тежестта на финансовите оферти е 75%, а на техническите – 25 на сто.
При комплексното оценяване най-голяма вероятност да бъде първи в търга е на обединение „АМ Хемус лот 1”. В него са българската „Джи Пи Груп” и испанските „Констуксионес Табоада и Рамос” и „МР сивил уъркс”. Тяхната оферта е на стойност 277,5 млн. лв. Втори са „Хемус БГ”.
Така вместо малко над 7 млн. лв. за км, както планираше държавата, магистралата ще струва между 12 и 14 млн. лв/км, което я прави една от най-скъпите. Новите отсечки на АМ „Струма” (без Кресненското дефиле) излизат около 10 млн. лв./км. Двете части от магистрали са със сходен хълмист терен, така че могат да бъдат сравнявани.
За по-тежкия участък от 36 км – от Угърчин до разклона за Ловеч и Плевен, държавата бе предвидила 266 млн. лв. За да го построи, турската компания „Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи Ве Тиджарет” предлага максимално 450 млн. лв., пише в. „24 часа“.
Сдружение „Джойнт Венчър Кондоте – Монолит” (италианската „Сочиета Италиана пер Кондоте д’аква” и „Монолит София”) с цена 496,7 млн. лв. „ПСТ Хемус 2” е с оферта 499,9 млн. лв. В него са фирмите „ПСТ Груп”, „Хидрострой”, „Пътстрой Бургас” и „Евро Алианс Тунели”. Когато обаче се калкулират и техническите оферти, „ПСТ Хемус 2” излиза почти наравно с турците.
Най-високата е на италианската „Асталди Ес Пи Ей” – 727,5 млн. лв.
И в строителния бранш бяха изненадани от високите цени, предлагани за двата участъка от 11 компании. Предполага се, че фирмите са калкулирали риска – че строителството ще започне едва след 2 г., че няма осигурено финансиране. Предвижда се парите за този участък на АМ „Хемус” да бъдат спестени от еврофинансирането за големия тунел при Кресненското дефиле на АМ „Струма”.