АПИ показа с колко точно ще поскъпнат автобусните билети
Световната банка е направила анализ на ефекта от въвеждането на тол таксите от следващата година

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Красимир Свраков
Проучване на Световната банка, направено по искане на Агенция „Пътна инфраструктура“, показва, че повишението на цените на автобусните билети при междуградските превози ще скочат с 5 и 96 ст. Това изчисление е направено на база предположението, че превозвачите ще прехвърлят изцяло върху цената на билетите разходите си за преминаване от винетка към тол такса.
Оценката показва, че при късите автобусни линии като Плевен-Ловеч или Пловдив-Пазарджик тол тарифите ще доведат до поскъпване на билетите между 5 и 15 ст. При маршрути със средна или по-голяма дължина поскъпването ще е с 5-6%, но не повече от 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и каква част от тях е по платената мрежа. Зависят също от натоварването и емисионния клас на автобуса. Така билетът от София до Перник например ще поевтинее с 2.2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут е само 30%, показва справката на АПИ.
По-голямо е увеличението при по-дългите разстояния. В момента средната цена на билета от София до Русе например е около 21.84 лв. При средна заетост от 20 човека в автобус, цената на винетката на един пътник е 13 ст. Тол таксата на пътник по този маршрут с дължина 316.12 км е 63 ст. и при положение, че мрежата с тол таксуване е 85% от целия маршрут, цената на билета ще се повиши на 22.44 лв., или увеличението ще е с около 60 ст.
Припомняме, че заради въвеждането на тол таксите, които трябва да заработят ефективно най-късно до март 2020 г., автобусните превозвачи заплашиха с протест на 12 декември и със спиране на някои линии от 13 януари. Според тях новата система ще повиши цените на билетите със 7%.
„Държавата предлага автобусите над 12 тона да плащат между 5 и 9 стотинки на километър, а тези, които са под това тегло – между 4 и 8 стотинки. При сегашната винетна система цената на един километър пробег излиза между 1 и 1.5 стотинки“, посочи Магдалина Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Според нея това ще натежи както на бранша, така и на потребителите на услугата. Милтенова припомни предложение от лятото за това автобусните превозвачи по редовните линии да бъдат освободени от тол системата. „Оказва се, че веднъж поетите ангажименти вече не са ангажименти“, посочи тя.
В началото на този месец АПИ определи обхвата на тол системата. Камионите над 3.5 т и автобусите ще плащат такси за 6050 км републиканската пътна мрежа. безплатни остават 14 000 км от цялата републиканска пътна мрежа, която е около 20 000 км. В момента за преминаването по нея товарните автомобили над 3.5 т плащат е-винетка. Безплатни остават също и 20 000 км общински пътища.