АПИ пуска пътни поръчки за 39 млн. лв.
Някои от тях трябва да се свържат с магистралите в страната, или да бъдат тяхно естествено продължение
Агенция „Пътна инфраструктура“ ще обяви през тази година поне 9 поръчки за проектиране на първокласни пътища в скоростни такива. Някои от процедурите ще поставят основните на изцяло нови скоростни пътища, които да се свържат с някои от магистралите в страната. Очаква се общата стойност на търговете да бъде в порядъка на над 38.5 млн. лв. без ДДС.
Това става ясно от няколко отговора на служебния регионален министър Виолета Коритарова. Въпросите са зададени от бившия регионален министър и депутат от „Продължаваме промяната – Демократична България“ Андрей Цеков.
Любопитен момент е, че тези поръчки трябваше да бъдат обявени през миналата година, тъй като проектите попадат в списъка с приоритетни инвестиции в Бюджет 2024 г. Именно заради това Цеков пита кога ще бъдат задействани.
Процедурите най-вероятно ще бъдат обявявани поетапно, но от отговорите на Касабова става ясно, че повечето са планира да бъдат стартирани в началото на годината. Същинското разширение на обектите обаче ще започне сред редица други процедури. То се налага, тъй като през последните няколко години пътищата, включително и магистралите не могат да поемат огромния трафик.
Кои първокласни пътища ще станат скоростни?
Най-голяма е прогнозната стойност на предстоящия търг за изготвянето на разширен идеен проект за модернизацията на първокласния път между Силистра и Шумен и обходи на населените места. Според отговора на Коритарова процедурата ще е над 6.3 млн. лв. без ДДС, като индикативната дължина на пътищата, които трябва да бъдат приведени в габарит Г20, е около 106 км.
Срокът за изпълнение на проектантските работи ще бъде 240 дни, като в момента се подготвя документацията за тръжната процедура.
Поръчка за разширен идеен проект ще бъде обявена и за привеждането в скоростен на първокласния път между Русе и Шумен, както и обходите на населените места. Индикативната дължина на пътя е 97 км. Тук прогнозната стойност е над 5.8 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение отново е 240 дни.
Други 107 км от първокласния път между Шумен и Ямбол също ще бъдат модернизирани. Поръчката за разширен идеен проект с пълни инженерно-геоложки проучвания ще е на стойност над 5.3 млн. лв. без ДДС. Отново срокът за изпълнение е 240 календарни дни. АПИ готви документация за търга.
Първокласният път между ГКПП „Дуранкулак“ и Варна също ще бъде приведен в скоростен – с по две ленти в посока, както и обходи на населените места. За целта през тази година АПИ ще обяви търг за разширен идеен проект с проект на ПУП. Прогнозната му стойност ще е 4.5 млн. лв. без ДДС, а срокът за изработване – 150 календарни дни.
Коритарова посочва, че проектирането ще включва разработването на решения към първи етап от проектната разработка, след което ще се извърши процедура по ОВОС. След решението по ОВОС ще е налично одобрено трасе, за което пък ще се разработят идеен проект и проект на ПУП. Това реално е вторият етап от проектната разработка.
По направление Оряхово – Враца ще се модернизират второкласни пътища с индикативна дължина от 65 км. В началото на годината ще стартира поръчка за разширени идейни проекти с извършването на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП-ПП.
Прогнозната й стойност ще е 3.9 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение – 210 календарни дни, като проектантските работи ще преминават през три етапа.
Около 77 км от първокласния път между магистрала „Тракия“ и ГКПП „Лесово“ също ще бъдат модернизирани в скоростен. Поръчката се предвижда да стартира в началото на 2025 г., а прогнозната й стойност – над 3.8 млн. лв. без ДДС. Срокът за извършване на идейния проект и ПУП-ПП е 180 календарни дни.
Търг ще бъде обявен и за проектиране и ПУП-ПП за скоростен път „Западен обход на гр. Бургас“ с дължина от 27 км. Индикативната стойност е 2.7 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 200 календарни дни.
Чисто нови скоростни пътища
В началото на годината ще стартира и поръчка за изработване на прединвестиционно проучване и проектиране на скоростен път, свързващ магистрала „Марица“ с КГПП „Лесово“. Проектът ще включва и нов мост над р. Тунджа.
Прогнозната стойност на процедурата ще е 2.1 млн. лв. без ДДС, а срокът за проектантските работи е 180 дни.
Най-малка е стойността на процедурата за разширеен идеен проект и ПУП-ПП за изграждане на скоростен път, който да свързва гр. Свищов с трасето на магистралата „Русе – Велико Търново“. Прогнозната й стойност е 1 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение – 180 календарни дни.
И тук след разработването на различни вариантни решения, ще се извършва процедура по ОВОС. Едва след това ще бъде налично одобрено трасе, за което ще се разработи идеен проект и проект на ПУП-ПП.
Първокласен път, продължение на нереализираната магистрала „Черно море“
Първокласният път между Бургас и КГПП „Малко Търново“ също ще бъде приведен в скоростен. Пътят е естествено продължение на бъдещата магистрала „Черно море“, припомня Коритарова. В началото на декември 2024 г. АПИ обяви поръчка за изработването на разширен идеен проект и проект на ПУП-ПП. Става въпрос за модернизация на близо 69 км.
Поръчката е с прогнозна стойност от над 3.4 млн. лв. без ДДС, а срокът за подаване на оферти е до 16 януари тази година.
Ще се модернизира участък, започващ от връзката с второкласния път при пътен възел „Крайморие“ и стига до КГПП „Малко Търново. Той ще бъде разширен с по две ленти в посока, а проектната скорост ще бъде 90 км/ч.
Припомняме, че магистрала „Черно море“, чиято дължина е планирана да бъде около 115 километра, ще има поставено решение по ОВОС през тази година.