Пътната агенция пусна поръчката за тунела под „Шипка“

През 2017 г. китайска държавна компания заяви, че има интерес да изпълни проекта

Пътната агенция пусна поръчката за тунела под „Шипка“
Агенция „Пътна инфраструктура“ публикува обществената поръчка за избор на строител на пътното трасе под връх „Шипка“, по което ще има общо 5 тунела, 6 моста и други съоръжения. Стойността на обявената обществена поръчка е 267.2 млн. лв. без ДДС, а оферти ще се приемат до 5 декември тази година.

В заданието е предвидено изграждането на път с обща дължина 10.5 км. Той включва основния тунел под „Шипка“, както и други 4 по-малки тунела, намиращи се преди и след основната тръба. Дължината на главния тунел под върха ще е 3.2 км, а прилежащите към него проходи ще са с дължина съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

От АПИ уточняват, че 7.6 км ще са изцяло ново строителство, докато останалите 2.9 км ще са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово-Казанлък. Освен общо 5-те тунела, цялата поръчка за пътя под „Шипка“ предвижда построяването на 6 моста, 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, 1 стоманобетонова подпорна стена и 1 стоманобетонова укрепителна стена.

Тунелът под „Шипка“ ще се намира на 1 км западно от прохода „Шипка“ и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две ленти за движение по 3.75 м, две водещи ивици по 0.50 м и два тротоара по 0.85 м.

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1280 календарни дни, или близо 3 години и половина.


Maщaбният пpoeĸт зa изгpaждaнe нa Oбxoдния път нa Гaбpoвo, вoдeщ ĸъм бъдeщия тyнeл пoд „Шипĸa“, e paздeлeн нa 5 eтaпa и ce изпълнявa в двe фaзи. В заключителен етап е пъpвaтa фaзa, ĸoятo вĸлючвa cтpoитeлcтвoтo нa 4 yчacтъĸa oт oбeĸтa и eтaпнa вpъзĸa c oбщa дължинa 23.25 ĸм. Bтopaтa фaзa oбxвaщa cтpoитeлcтвoтo нa пeтия yчacтъĸ oт обxoда нa Гaбpoвo, вĸлючитeлнo и на основния тyнeл пoд „Шипĸa“.

Предвижда се проектът за обходния път на Габрово да бъде предложен за финансиране от бъдещата Оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

През 2017 г. при среща на тогавашния регионален министър Николай Нанков с представители на китайската компания „Ситик Констракшън“ стана ясно, че дружеството, което е част от голям държавен конгломерат в Китай, има интерес да построи тунела под „Шипка“. Предстои да се види дали компанията ще подаде оферта по обявената днес от АПИ обществена поръчка.
Коментари: 0