Авиокомпаниите, които ще са в по-изгодна позиция на излизане от кризата

Пазарът занапред ще е изключително чувствителен по отношение на цените, казват експерти

Авиокомпаниите, които ще са в по-изгодна позиция на излизане от кризата

Снимка: БТА

964 ~ 2 мин. четене

Нискотарифните авиокомпании вероятно ще се окажат в по-изгодната позиция по време на възстановяването на пазара от коронакризата. Това е един от изводите на експерти в областта, пише в анализ за CNBC.

Според тях пазарът занапред ще е изключително чувствителен по отношение на цените, което ще даде до голяма степен предимство на нискотарифните превозвачи, защото стартират „от по-ниска позиция“.

Пандемията от коронавируса напълно блокира туристическите пътувания заради въведените ограничения против разпространението на заразата. Това постави авиокопаниите пред сериозно предизвикателство и им донесе огромни загуби. Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) ограниченото търсене на пътувания се дължи на страха на хората, от една страна, от вируса, но от друга – от „нарастващата безработица и несигурността по отношение на доходите“.

Когато една авиокомпания предлага пълна услуга, тя е силно ориентира към бизнес пътувания, които обаче в момента са доста малко. Тази тенденция вероятно ще се задържи и през следващата година, което на практика ще означава, че нискотарифните авиокомпании може да се възстановят по-бързо“, смята Питър Харбисън, от Център за авиация на CAPA.

Шантану Гангахедкар от Frost & Sullivan пък е на мнение, че атрактивните цени винаги са били „основната причина“ за успеха на нискотарифните превозвачи в Азия. „В момента, повече от всякога, както компаниите, така и хората се опитват да намерят най-рентабилните опции. В една такава ситуация е разбираемо нискотарифните авиокомпании да са печеливши“, каза той и уточни, че конкуренцията между тях сега ще е „жестока“.

С постепенното разхлабване на карантинните мерки по света бяха възстановени и някои от полетите. Първоначалното възобновяване на работата на авиокомпаниите се случи по вътрешни маршрути, тъй като те са идеални да извършват такъв тип полети, защото са с по-малки самолети. Освен това с възобновяването на този тип полети, превозвачите обявиха и доста отстъпки, което допълнително стимулира пътниците

Въпреки всички тези предимства обаче бизнес моделът на нискотарифните авиокомпании в момента не работи, както и почти всеки друг бизнес модел. Този тип превозвачи разчитат на уикенд пътуванията, както и на огромния поток от хора, които ги използват. С наложените ограничения за максимална заетост, отстояние и дезинфекция след всеки полет обаче това е почти невъзможно. Честотата, с която преди пандемията са се извършвали те, едва ли би била същата някога. Предимствата, които имаха точно този тип авиокомпании едва ли ще се появят отново, защото пазарът се срина напълно, пише още CNBC.  

Подкрепи Economic.bg