Автобусни превозвачи ще протестират срещу „лобистки“ законопроект
Над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14.00 до 15.30 часа на 14 юни

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
Над 2000 автобуса за вътрешноградски, междуселищни и републикански пътнически превози ще спрат работа от 14.00 до 15.30 часа на 14 юни, за да изразят недоволството си срещу създаването на Българска автомобилна камара (БАК).
В протестните действия се включват Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ), Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Националният съюз на превозвачите (НСП) и Корпорацията на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), които покриват почти 100% от пътническите превози в страната. Позицията на браншовите организации е подкрепена и от три работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП). Това съобщиха на пресконференция днес ръководителите на организациите.
От сектора настояват Проектозаконът за БАК да бъде оттеглен от вносителите, в противен случай на 25 юни т.г. ще стартират безсрочни протестни действия на превозвачите.
Според бранша е незаконосъобразно функции и дейности на ИА „Автомобилна администрация“ да бъдат изземвани и поверявани на Българска автомобилна камара, състояща се от преки конкуренти в сектора на обществен превоз на пътници. Те цитират чл.10 от Регламент /ЕО/ 1071/2009, според който функциите на компетентен орган се осъществяват от държавни органи, каквато е и практиката в държавите членки на ЕС.
Според Петър Захариев (БССИТ) законопроектът генерира нови проблеми, които досега не са съществували в сектора. Той смята, че БАК ще е една огромна и неефективна структура, която ще постави целия бранш в зависимост от отделни хора, ще създаде нови финансови тежести за бизнеса и ще оскъпи транспортните услуги. „Проблемите, които тресат автобусния бранш, са дългогодишни и до този момент няма предложения за ефективни решения. С настоящия законопроект проблемите не само че не се решават, но и се задълбочават“, обясни експертът.
„Законопроектът е с измислени мотиви. Нарушено е основното законодателство на страната. Предвиденото задължително членство в БАК ще наруши конкуренцията в сектора. Няма да отстъпим и ще протестираме, докато законопроектът не бъде оттеглен“, категоричен бе и председателят на КАПБ Кузман Вълев.
Галя Топалова (НСАПБ) съобщи, че на 17 февруари 2018 г. Миролюб Столарски, собственик на превозваческата фирма "Карат С" е запазил в Търговския регистър името „Българска автомобилна камара“ и е вписал себе си като представляващ организацията. Тя добави, че „за това скандално обстоятелство ще бъдат сезирани министър-председателят, председателят на Народното събрание и Министърът на транспорта“.
Магдалена Милтенова от БССИТ настоява за оставката на вносителя на законопроекта Станислав Иванов от ГЕРБ. „Станислав Иванов трябва да даде обяснение защо внася законопроект за една частна структура, чието име е запазено няколко месеца преди внасянето на законопроекта. Това е скандално! Иванов трябва да подаде оставка, защото е видно, че говорим за лобизъм и съмнителни практики. Ако министър Московски подкрепя този законопроект и, на фона на твърденията за неработеща автомобилна администрация, значи неговото място не е в министерството“, каза Милтенова. Според нея мотивите на вносителите са изключително неверни, защото там се твърди, че няма компетентен орган, който да издава лицензите и да извършва контрол и също, че няма регистър на превозвачите, заради което България би търпяла санкции от ЕС. „Имаме отговор от министър Московски на парламентарно питане, на което той отговаря, че ИА „Автомобилна администрация“, като компетентен орган, стриктно следи за спазването на правилата. „Автомобилна администрация“ води регистър. Националното ни законодателство е изцяло хармонизирано с европейския регламент. Питаме къде е истината – има ли регистър, или няма? Приемаме за истина твърдението на министър Московски“, каза тя.
Участниците в пресконференцията се появиха и срещу създаването на една Автомобилна камара, в която да членуват превозвачите, извършващи обществен превоз на пътници и на товари. Според тях за двете неща са необходими са самостоятелни структури, каквито насоки дава и европейското законодателство, отразени в Регламент /ЕО/ № 1071/2009, Регламент /ЕО/ № 1072/2009 и Регламент /ЕО/ 1073/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. относно общите правила за достъп до пазара на международни автомобилни превози.
„Проблемите на бранша на автобусните превозвачи са коренно различни от тези на товарните превози. Необходимостта от законодателни промени е различна за всеки един от браншовете. В последните 8 години липсата на адекватни законодателни промени доведе до фалита на 2/3 от пътническите транспортни фирми и остави повече от 60 български общини без транспорт“, пише още в съобщението на организациите.
Председателят на УС на АИКБ Васил Велев (АИКБ) също критикува законопроекта, наричайки го фундаментално сбъркан. „Той е обвит с една фалшива обвивка и едни мотиви, които не отговарят на истинските цели и на съдържанието на законопроекта. Той не може да се поправи, а трябва да бъде оттеглен. Той не е ненужен, той е вреден. Става дума за поръчково законодателство. Това е закон за приватизация на корупцията в автотранспорта, закон за убийство на конкуренцията. С него се реализира формулата „една държава – една организация – един фюрер“. Законът очевидно води до резултати като разрушаване на конкуренцията, влошаване на качеството на услугата, повишаване на цените, увеличаване на корупцията“, смята Велев.
От своя страна, Димитър Бранков (БСК) подчерта, че това не е първият подобен случай и че опити за такова грубо нарушение на принципите на доброволност на сдружаването е налице и в други икономически сектори (строителство, селско стопанство горска промишленост, туризъм и др.). Бранков отбеляза, че има достатъчно лостове за въздействие в посока оттегляне на законопроекта, вкл. по линия на европейските и международни организации и институции.
Исканията и аргументите срещу законопроекта на 10 браншови организации, подкрепени от национално представителните организации на работодателите АИКБ, БСК и БТПП, са изпратени на министър-председателя Бойко Борисов, председателя на НС Цвета Караянчева, председателя на Комисията по транспорт към НС Халил Летифов, председателите на парламентарни групи в НС и министъра на транспорта Ивайло Московски.
Предстои утре да се проведе среща на протестиращите организации с председателя на Комисията по транспорт Халил Летифов.
На съвсем различна позиция от бранша и трите работодателски организации се обявиха преди време от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ). От конфедерацията изразяват своята подкрепа за приемането на предложения законопроект, с който се създава Българска автомобилна камара.
„Законът за БАК ще допринесе за единност в приоритетите на бранша, както и за представителност и защита на всеки превозвач независимо от мащабите на превозваческата му дейност“, пише в изявлението на КРИБ. По техни данни сега при 17 000 транспортни компании едва по-малко от 700 (около 4%) членуват в браншови организации. Останалите 96% не са представени в организация и съответно не могат да получават браншова защита, квалифицирана юридическа и друга специализирана помощ при осъществяването на дейността си в Европейския съюз.