Байдън предлага на Г-7 инфраструктурен план за 40 трлн. долара

Мащабната програма има за цел да се противопостави на китайската инициатива „Един пояс, един път“

Байдън предлага на Г-7 инфраструктурен план за 40 трлн. долара

Снимка: БТА

5342 ~ 2 мин. четене
Автор: Economic.bg

Групата на седемте най-богати държави (Г-7) ще обяви днес нов глобален инфраструктурен план в отговор на китайската инициатива „Един пояс, един път“. Това е казал високопоставен служител в администрацията на американския президент Джо Байдън, цитиран от Reuters. Длъжностното лице е заявило, че САЩ ще настояват от останалите лидери на Г-7 за конкретни действия срещу използването на принудителен труд в Китай и ще включат критиките към Пекин в последното си съобщение

„Тук не става въпрос само за противопоставяне или започване на борба с Китай“, казва чиновникът. „Но досега не сме предложили положителна алтернатива, която да отразява нашите ценности, нашите стандарти и начина ни на правене на бизнес.“

„Един пояс, един път“ е многомилиардна инфраструктурна схема на Китай, стартирана през 2013 г. от президента Си Дзинпин. Тя включва инициативи за развитие и инвестиции, които се простират от Азия до Европа и извън нея. Повече от 100 държави са подписали споразумения с Китай за сътрудничество в инициативата, включително България през ББР, за проекти като железопътни линии, пристанища, магистрали и друга инфраструктура.

Според данни на Refinitiv към средата на миналата година над 2600 проекта на стойност 3.7 трилиона долара са свързани с инициативата, въпреки че китайското външно министерство заяви миналия юни, че около 20% от проектите са сериозно засегнати от COVID-19 пандемия.

През март Байдън заяви, че е предложил на британския премиер Борис Джонсън, който е домакин на тридневната среща на върха на лидерите от Г-7 в Югозападна Англия, демократичните страни да разработят своя собствена конкурентна схема.

Американският представител сега заявява, че до този момент Западът не е предложил положителна алтернатива на „липсата на прозрачност, лошите екологични и трудови стандарти и принудителния подход“ на китайското правителство, което е направило много страни по-зле. „Така че утре ще обявим „изграждане на по-добър свят“, амбициозна нова глобална инфраструктурна инициатива с нашите партньори от G7, която няма да бъде алтернатива само на „Един пояс, един път“, каза служителят .

По време на преговорите Байдън ще притисне и останалите лидери, за да даде ясно да се разбере, че практиките на принудителен труд са оскърбление на човешкото достойнство и „ярък пример за нелоялна икономическа конкуренция от страна на Китай“, за да покаже, че те са сериозни в защитата на правата на човека.

„Ние настояваме да бъдем конкретни в области като Синцзян, където се използва принудителен труд и където трябва да изразим своите ценности като Г7“, ще бъде посочено в заключителното комюнике, което ще бъде публикувано в края на срещата на върха в неделя.

Няма конкретни подробности за начина, по който ще се финансира глобалната инфраструктурна схема. Планът ще включва събиране на стотици милиарди публични и частни средства на стойност 40 трлн. долара до 2035 г., с които да се преодолеят различията в качеството на инфраструктурата в отделните държави, каза служителят.

Целта беше да работим с Конгреса за допълване на съществуващото финансиране за развитие „с надеждата, че заедно с партньорите от Г-7, частния сектор и други заинтересовани страни скоро ще катализираме колективно стотици милиарди долари в инфраструктурни инвестиции за страни с ниски и средни доходи, които се нуждаят от това“.

Подкрепи Economic.bg