България е 10-ият по продажби пазар на Jameson в света
Нерегламентираното производство е сериозен проблем за алкохолната индустрия в страната
Мирослава Симова, изпълнителен директор на Перно Рикар България:

Мирослава Симова е изпълнителен директор от 2013 г. на Перно Рикар България, водеща компания в производството и дистрибуцията на спиртни напитки и вина. Компанията е единственият световен производител на алкохол, представен чрез дъщерно дружество у нас. Групата има офиси в 85 страни по света, в които работят близо 19 000 души. Портфолиото на компанията включва 15 глобални марки, сред които Chivas Regal, Absolut, Ballantine's, Jameson, Beefeater, Ricard, Havana Club, Martell, The Glenlivet. Екипът на Economic.bg разговаря с нея за пазара на алкохолни напитки, мястото на компанията в България и по света и бъдещите им планове за развитие.
Г-жо Симова, как се развива алкохолната индустрия в България?
Българският пазар е сред добре развитите алкохолни пазари в Европа. Почти всички основни производители на спиртни напитки, вина и бира предлагат голяма част от портфолиото си у нас, средата е силно конкурентна. Повечето световни производители на спиртни напитки присъстват на местния пазар чрез местен дистрибутор, Перно Рикар е единственият производител, представен чрез дъщерно дружество.
На колко пазара оперира Вашата компания и планирате ли навлизане на нови пазари?
Групата Перно Рикар наброява около 85 структури със собствени екипи в различни страни и производство в 24 страни, това са цели 18 500 посланици на convivialite! Това ни дава значително конкурентно предимство и ни позволява да взимаме решения максимално близо до потребителите на нашите марки по света. Напоследък най-бързо развиващият се регион е Африка.
Кой е най-големият Ви пазар?
Най-големият ни пазар за глобални марки спиртни напитки, a и не само за нас, е САЩ.
Как се отразява на бизнеса домашното производство на алкохол в България?
България е традиционен производител на вино и ракия и домашното производство за собствена консумация е част от тази традиция и често повод за семейна гордост. Сериозен проблем е обаче нерегламентираното производство с цел търговия. Нашата индустрия спазва високи стандарти на качество и има силни механизми на саморегулация, а от нелегалното производство губят всички – хазната, потребителите.
Българите започнаха ли да обръщат внимание на по-качествени напитки и повишава ли се културата у нас в тази посока?
С разширяването на средната класа, българите започнаха да се обръщат към по-качествените продукти във всеки сектор и ние не правим изключение. В момента България от една традиционна страна - производител на бели алкохоли и вино, се е превърнала в царство на уискито и се развива динамично. Например за нашата най-голяма марка - Jameson, България е 10-ият по продажби пазар в световен мащаб, непропорционално добър резултат, който се обяснява с любовта на българите към ирландското уиски, но и с дългогодишната изключителна работа на местния екип.
Лесно ли е за една жена да управлява компания в сектор, в който доминират мъже?
Не би трябвало да има значение полът, а лидерските качества, способността да увлечеш екипа да преведе визията на компанията в реални действия всеки ден. И все пак още се налага да говорим и да действаме, за да имат жените равни възможности да работят и заемат висши мениджърски позиции, тъй като продължават да съществуват бариери пред равнопоставеността по света. България е един от добрите примери, наред със Скандинавските страни за участие на дамите в управлението. В Перно Рикар България например 60% от управленския екип е съставен от жени.
Какви са бъдещите Ви планове за развитие?
Перно Рикар стимулира развитието на хората, като предлага възможности за кариерно израстване в глобален план. След 4 години на българския пазар, от есента ще оглавя чешкия ни клон с централен офис в Прага.
Разкажете ни за изложбата „Palais Potemkine”?
Изложбата „Палат Потьомкин“ е плод на една идея, която се роди преди двe години и в която ние от Перно Рикар България и Фондация „Рикар“, както и всички партньори по проекта, вложихме много усилия, за да стигнем до финалния резултат, който е видим днес (до 20 август) в Национална Галерия – Двореца.
За нас от Перно Рикар, реализацията на проекти като тази изложба е пряко свързана с мотото на компанията ни -“Сreateurs de conviviаlite“. То изразява нашето желание да популяризираме културата на споделяне – не само на приятни моменти, но и на идеи и ценности. „Палат Потьомкин“ е един от многото актове на Перно Рикар България да насърчава и подпомага достъпа до качествено съвременно културно съдържание, да развива проекти от сферата на изкуството и да насърчава художественото сътрудничество между артисти, в унисон с ценностите и дейностите на нашата компания по целия свят.
Щастлива съм от факта, че за куратор на „Палат Потьомкин“ е избран Емил Урумов, дипломираният в Сорбоната талантлив български куратор, който живее и работи в Париж. Радвам се, сред избраните от Емил автори, намира място още един български артист – художника и авангардист Стефан Николаев. Изложбата е в Национална Галерия/Двореца до 20-и август, съпътствана от богата програма пърформанси и разговори с артисти и куратори.