Желязков: Пакет „Мобилност“ ще остави без работа 14 000 български шофьори
Според транспортния министър приемането на законодателтвото ще доведе до 53% празни курсове

© ECONOMIC.BG / МТИТС
~ 2 мин.
Общо 53% от всички курсове на българските международни тежкотоварни превозвачи ще бъдат празни, без товари и без приходи за компаниите. А 14 хил. души, пряко засегнати в сектора, ще си загубят работата. Това ще се случи, ако бъде приет пакетът „Мобилност“, без да е уважена позицията на България по него, стана ясно на пресконференция в транспортното министерство, с участието на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и бизнеса, съобщава БТА.
На пресконференцията бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на пакета „Мобилност“ върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.
В момента сме на етап на междуинституционални преговори между Съвета на Европейския съюз и Европейския парламент, които преговори се провеждат под председателството на Финландия. До настоящия момент са проведени един кръг от преговори, но се планират още два през ноември, обясни Желязков.
На 25 октомври предстои гласуването на модифициран мандат по предложение на председателството на Финландия. Гласуването има значение дотолкова, доколкото да се види какво е мнозинството по предложенията на председателтвото в Съвета на ЕС в рамките на междуинстутционалния диалог, изтъкна транспортният министър.
Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът. Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Общо 6 на сто от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт.
Основният проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро. Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1 процент от техния дял ще е за сметка на българските автомобили, се казва още в анализа.
Припомняме, че в края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.
По-късно министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец.
На пресконференцията бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на пакета „Мобилност“ върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.
В момента сме на етап на междуинституционални преговори между Съвета на Европейския съюз и Европейския парламент, които преговори се провеждат под председателството на Финландия. До настоящия момент са проведени един кръг от преговори, но се планират още два през ноември, обясни Желязков.
На 25 октомври предстои гласуването на модифициран мандат по предложение на председателството на Финландия. Гласуването има значение дотолкова, доколкото да се види какво е мнозинството по предложенията на председателтвото в Съвета на ЕС в рамките на междуинстутционалния диалог, изтъкна транспортният министър.
Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът. Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Общо 6 на сто от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт.
Основният проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро. Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1 процент от техния дял ще е за сметка на българските автомобили, се казва още в анализа.
Припомняме, че в края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.
По-късно министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че ще се бори за отпадането на клаузата за връщането на камионите в страната отправна точка всеки месец.