БДЖ и грузинските железници възстановяват ферибота в Черно море
Възстановяването на превозите по море и железница разширява възможностите за превози през Транскаспийския международен транспортен коридор

© ECONOMIC.BG / Georgian Railway/ Official website
„БДЖ – Товарни превози“ подписа споразумение с грузинските железници и българска морска компания, „която притежава плавателен съд“, за възстановяване на фериботния трафик в Черно море. Това се е случило на проведена среща в Тбилиси, Грузия, съобщават от пресцентъра на жп дружеството.
Маршрутът на линията е пристанище Варна - пристанище Батуми, както и пристанище Варна - пристанище Поти, посочиха от пресцентъра на БДЖ за Economic.bg.
Въпреки че не посочват коя е българската компания, в сайта на грузинските железници тя е спомената. Става въпрос за P.N.A LTD. Екипът на Economic.bg изпрати уточняващи въпроси по темата до БДЖ. Оттам потвърдиха, че българската компания, която ще извършва превозите с фериботен кораб, е „П.Н.А.“ ООД.
На въпрос от кога може да започнат товарните превози, жп превозвачът коментира, че със сключване на споразумението нормативната база, регламентираща превозите по линията, е факт и е в сила от деня на подписването.
По тази причина товарните превози могат да започнат веднага, след като морският превозвач има готовност."
От дружеството посочват в прессъобщението, че с подписването на споразумението е възстановено доброто сътрудничество в тази сфера, след прекратяването на превозите и изтичането на предишното споразумение.
Напомнят, че от август 2020 г. „Параходство БМФ“ АД прекратяват извършването на курсове между пристанищата Варна, Поти и Батуми поради липса на достатъчно товари, които водят до финансови загуби по информация на превозвача.
Поради увеличаването на заявките за превоз на товари по линията, от юли 2022 г. „БМФ“ АД възстанови превозите между пристанище Варна и пристанище Батуми, но те бяха окончателно спрени през август 2023 г.
Заради участието на друг превозвач беше необходимо да се подпише ново споразумение между „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД, грузинските железници и компанията, която ще осъществява превозите по море", допълниха от БДЖ.
Възстановяването на превози на товари по море и железница е важна част от икономическите отношения между двете държави и от разширяване на възможностите за превоз през Транскаспийския международен транспортен коридор.
Коя е компанията?
Справка в Търговския регистър показва, че фигурира компания „П.Н.А.“ ООД. Тя е учредена през 2021 г. с капитал от 30 лв., като тогава едноличен собственик е Пламен Тодоров Тошев. Към днешна дата съдружници са Атанас Георгиев Атанасов и Йордан Атанасов Попколев.
Последният финансов отчет на компанията е за 2022 г. и показва, че счетоводната й печалба е 12 хил. лв.
По информация на Maritime компанията неотдавна е чартирала ферибот „Героите на Севастопол“.
Предметът на дейност е доста дълъг, като основно е свързан със строителни и ремонтни дейности на жилищни, търговски и промишлени помещения и сгради. Допълва се с "дейности по разчистване на водни пътища и канали; драгаж; добив на инертни материали за собствени нужди или с търговска цел; отдаване под наем на строителна техника; транспортни услуги и доставка на стоки и материали; речен и морски транспорт и логистични и посреднически услуги в областта на речното и морското корабоплаване; интернет търговия със стоки; създаване и разпространение на реклама и рекламни услуги; посреднически туристически услуги; хотелиерство, ресторантьорство; посредничество при предоставяне на работна ръка в страната и чужбина; покупка на стоки или други вещи с цел препродажба в първоначален, преработен или обработен вид; вътрешни и външнотърговски сделки; търговско представителство и посредничество, комисионни и лицензионни сделки; продажба на стоки от собствено производство и всякакви други дейности, за които няма изрична законова забрана. Осъществяването на държавно и специализирано регулирани дейности се осъществява само след съответното лицензиране.“
*Материалът е обновен в 13:52 ч. на 16.07.2024 г. след получени отговори от БДЖ.