Бизнес у дома
Мисията е възможна, ако планирате добре и не бързате с печалбите

Радостина Христова работи само върху блога си, след като става майка
Снимка: Личен архив
Когато домът стана офис, много родители потърсиха начини да останат активни икономически и да започнат или развият бизнес, който е устойчив.
Обикновено този тип дейности са в онлайн среда, не изискват сериозен ресурс или инвестиция в знания и умения, но успешните примери показват обратното. Това не са и бизнеси за бърза печалба.
Мама блогър
Радостина Христова, или Radostna Mama, знае как да използва професионалните си маркетинг умения за развитието на онлайн платформата си. Тя е блогър, майка на 2 малки деца и от 2 години работи по блога си с мотото „Майчинството е повод за радост“.
„Създадох блога mama.radostna.com с мисия и цел да покажа радостта от майчинството под различна форма“, пише тя. Публикациите и постовете ѝ в различни медии се следят от няколко хиляди потребители месечно. „Избрах този път с ясно съзнание, че когато децата са болни, във ваканция или имат нужда от мен, ще сложа работата на заден план. В такива моменти трябва да има сигурен източник на доходи, за да няма напрежение и грижи. Бизнесът от вкъщи може да е устойчив от началото, с ясен план при кризи и за в бъдеще, т.е. да знаеш кой кога какво може да поеме в задачите, какви жертви можеш да направиш . Трябва план за действие“, казва тя.
Радостина управлява отношения с много партньори и клиенти, и, за да остане актуална на темите, които вълнуват читателите ѝ, се води от собствения си живот на майка, жена, човек с обществени позиции. Тя отбелязва успешна 2020 г. и нови клиенти и постижения, но това идва с ясно осъзнаване на цената им. Напомня, че работата от вкъщи изисква нов тип организация на времето, но най-вече търпение, защото творческите идеи изискват време, за да успеят. 2020 г. може би наложи да се мисли бързо за бизнес от вкъщи, но това е само началото: „Майчинството провокира творчески идеи, някои от тях стартират в хубави периоди, без кризи и трудности, но точно сега не мисля, че е лесно за случване. Промени се ритъмът на работа, семейният живот и мисленето ни, така че ще очакваме резултатите след време. Вкъщи не можеш да работиш по 24 часа. Съвети нямам, мога само да кажа няколко бележки, за които другите да се замислят в началото - например, какво мисли другият в семейството и подкрепя ли идеята, освен ако не го правят заедно“, подчертава тя. През 2021 г. основните ѝ цели ще бъдат повече приходи на база по-интересно съдържание, по-големи клиенти и повече читатели и последователи.
Сватбен агент от ново поколение
Генка Беломачева от сватбена агенция „Кадифе” упражнява една от най-популярните професии за работа от вкъщи. Още преди промените през 2020 г. управлява целия процес на организация на сватби и тържества през лаптопа и телефона си. 2020 г. рефлектира върху друга част от дейността ѝ. „Наличието на лаптоп, добър интернет и телефон ни позволява да вършим работата си както в офиса, така и вкъщи. Срещите с клиенти, договарянето с доставчици, огледите на локации, подборът на материали и т.н. изискват моето физическо присъствие и участие. Научих се да оптимизирам тези дейности, да бъда гъвкава и да планирам много по-внимателно всеки час от моето и от времето на другите“, казва тя. Новата ситуация не е променила динамиката в бранша – конкуренцията е традиционно силна. „Тези, които принудително си останаха вкъщи, е възможно да са имали време да осъзнаят, да обмислят и да се решат на първоначални стъпки, ако са усетили това като нова възможност, но растежът и успехът сега изискват още по-голямо усилие и по-добри меки умения“.
Генка работи много с българи от чужбина и с чужденци, затова познанията по чужди езици и културата на общуване се оказват ключови умения. Подчертава, че личните въпроси, свързани с това как се чувстват другите, са важни, но също така трябва да се запази професионалният фокус. Самообучението и амбицията за успех са важни, но проучването на пазара е първото важно нещо, което начинаещият сватбен агент трябва да направи. „Нека добре да преценят плюсовете и минусите на бизнес начинанието. Това не е бизнес за бърза печалба. Уменията ми на родител също ми помагат, защото това е работа с хора, и то в деликатен момент. Затова останете родители, но с предприемчив дух!“, завършва тя.
Дропшипинг за начинаещи
Николай Чакъров е експерт в дропшипинга – една от най-популярните, но и предизвикателни сфери за бизнес от вкъщи. „В България влизането в онлайн търговията, без да се притежава стока, е напълно възможно. За повечето хора допълнителен доход от 1250-2400 лв. месечно ще трансформира живота им. Същите печалби в САЩ могат да заинтригуват само тинейджъри, на които не им е разрешено да извършват търговска дейност“, казва експертът.
Той подчертава, че за повечето хора онлайн бизнес е равно на онлайн магазин, а дропшипингът в голямата си част се случва в т.нар. маркетплейс платформи като eBay, Amazon, Еtsy, Walmart. Използването на онлайн моловете с готов трафик позволява на търговеца да се фокусира върху намирането на продукта и осигуряването на неговото движение до крайния потребител. „При дропшипинга няма предварително купуване на суровини, материали или скъпа техника. Ако не се продаде продуктът - просто качваш друг. Всичко е въпрос на математика. Няколко софтуера улесняват избора на печеливши продукти до кликове. Трябва да покажеш точните продукти пред хора, които ги търсят. Изисква се компютър и достъп до интернет. Предимство е отлично владеене на чужд език“.
Всеки, който иска да се занимава с такова начинание, трябва да се увери, че не му трябват спешно пари. Очакванията са за ръст на този тип търговия, но с повече изисквания като умения и знания. „Може да се започне само с няколкостотин лева. Ще отнеме повече време, докато стане голям бизнес. Но повечето хора имат нужда от допълнителен доход. Познавам малко хора, които печелят десетки хиляди от онлайн магазини на малкия български пазар, но и десетки търговци, които докарват 5-цифрени печалби от търговията си в САЩ“, завършва той.