БНБ пуска монета „100 години българско самолетостроене”
Сребърната десетолевка ще се продава за 66 лева
От 20 юли 2015 г. Българската народна банка пуска в обращение сребърна възпоменателна монета „100 години българско самолетостроене”. Тя е с номинал 10 лева ще се продава на касите на БНБ за 66 лв. с включен ДДС.
Паричката тежи 23,33 грама, с диаметър 38,61 мм и е в тираж 3000 бройки.
На лицевата страна на монетата е изобразена емблемата на Българската народна банка с годината „1879” върху лентата, околовръст надписи „БЪЛГАРСКА НАРОДНА БАНКА”, номиналната стойност „10 ЛЕВА” и годината на емисията „2015”.
На обратната страна на монетата е изобразен първият български моторен самолет – биплан, конструиран от Асен Йорданов, околовръст надпис „БЪЛГАРСКО САМОЛЕТОСТРОЕНЕ” и „100 ГОДИНИ“.
Автор на художествения проект е Стефан Иванов.
Първият български моторен самолет е конструиран от Асен Христов Йорданов (1896, София – 1967, Уайт Плейнс, САЩ). Той завършва сглобяването му през март 1915 г., когато е едва на 19 години, но вече с богат опит като доброволец в Първо аеропланно отделение по време на Балканските войни. Самолетът е биплан, снабден с мощен 4-цилиндров редови двигател с водно охлаждане с мощност 100 к.с. Модерната за времето си машина получава привилегията да бъде изложена за любопитното гражданство в София в закрития манеж на Военното училище.
След проведени изпитания през август специално назначена държавна комисия признава изобретението и аеропланът е приет за годен. Закупен е от Министерството на войната за 16 000 лв., и е зачислен като учебна машина в състава на Аеропланно- то отделение под името на своя създател „Асен Йор- данов“. Така е отбелязано началото на българското самолетостроене – едно от първите в света. Продължение на това дело са трите български само- летостроителни предприятия в България – Държавна- та аеропланна работилница в Божурище, „Български Капрони“ в Казанлък и Държавната самолетна фабрика в Ловеч. Първото е с най-дълга история. Създадено през 1925 г., то произвежда самолети до 1940 г., след което производствена- та база е преместена в Ловеч, където от 1941 г. заработва новата самолетна фабрика.
За 30 години активно самолето- строене в България са произведени над 600 самолета от 23 типа, предимно военни и учебни, благода- рение на таланта и труда на конструктори, технолози и работ- ници, но най-вече благодарение на смелото начало от 1915 г., поста- вено от Асен Йорданов. Този световноизвестен с изобретения- та и трудовете си наш сънародник е обявен за почетен гражданин на Ню Йорк, на летище „Ла Гуардия“ е поставена паметна плоча с името му, а негови лични вещи и архиви са изложени в Музея за авиация и космонавтика „Смитсониан“.