Дежавю: 98-милионният търг за нови трамваи в София пак е под въпрос
Полската Pesa подава две жалби, КЗК ги проверява по същество, а междувременно „Столичен електротранспорт“ стопира процедурата

© ECONOMIC.BG / AI визуализация / ChatGPT
Снимката е илюстративна и е генерирана с изкуствен интелект
Столичаните, използващи всекидневно с трамваи 20 и 22, нямат късмет – те ще продължат още дълго време да пътуват в 40-годишни мотриси без климатик. Причината е, че и вторият опит на общинското дружество „Столичен електротранспорт“ да купи нови машини за тези линии е напът да се провали.
Процедурата за доставка на 18 нови съчленени трамваи за междурелсие 1435 мм срещу близо 100 млн. лв. беше обявена през април, а регистъра за обществените поръчки става ясно, че е спряна след две жалби на полската компания Pesa.
Това вече се случи веднъж през миналата година. Старата процедура също бе временно спряна заради жалба, но от страна на чешката „Шкода Транспортейшън“, а впоследствие бе окончателно отменена от Върховния административен съд поради незаконосъобразност.
Двете жалби на Pesa
„Железопътни Превозни Средства Песа Бидгошч“ АД е подала две жалби в КЗК. Едната е от 20 май, а другата – от 10 юни. И по двете са образувани производства от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но известно движение има само по първата.
При нея полската компания оспорва откриването на процедурата, като твърди, че Възложителят не е направил необходимата преценка дали икономически оператори от трети страни, които не са страни по Споразумението за държавни поръчки (GPA), могат да участват. Според компанията това противоречи на решение на Съда на ЕС по дело С-652/22, според което възложителят трябва изрично да посочи дали допуска участници от такива страни и при какви условия.
Така компания иска КЗК да отмени решението за откриване на процедурата и да наложи временна мярка – спиране на процедурата.
На 26 юни антимонополният орган излиза с определение, което засяга единствено искането за налагане на временни мерки, оставяйки го без уважение. Аргументите са, че компанията е заинтересовано лице, но не е доказала, че ще понесе необратима вреда, ако процедурата продължи.
Също така общественият интерес от доставката на нови трамваи (свързан с безопасност, околна среда, транспорт и т.н.) надделява над интереса на жалбоподателя. Освен това в определението се посочва, че няма правна възможност да се сключи договор, докато жалбата не бъде окончателно разгледана – така интересите на жалбоподателя са засега защитени.
Производството по съществото на жалбата все още не е приключено. Не е ясно и дали определението на КЗК не е обжалвано пред Върховен административен съд (ВАС).
Втората жалба на Pesa е по отношение на дадени разяснения от страна на „Столичен електротранспорт“, в които възложителят уточнява параметри по техническата спецификация, включително изискванията за релсовия път, задължителното наличие на нисък под без препятствия и начина на оценяване на офертите според типа талиги. По същество с какви мотиви компанията обжалва отговорите не е ясно, тъй като КЗК още не се е произнесла по същество.
Дежавю от миналата година
Нова поръчка за 18 трамвая бе обявена през април, с почти идентични параметри на провалената от предходната година – отново 98.1 млн. лв. без ДДС, срок за доставка до 36 месеца и идентични технически изисквания. Това се случи, след като Върховният административен съд потвърди окончателно решението на КЗК, с което първоначалната процедура бе призната за незаконосъобразна.
Тогавашната жалба на „Шкода Транспортейшън“ оспори изисквания като задължението за посочване на конкретен производител на амортисьори още в офертата, както и технически характеристики. Съдът се съгласи, че част от условията противоречат на Закона за обществените поръчки.
Какво следва?
Ако Комисията реши, че няма нарушения, процедурата може да продължи. Ако обаче приеме доводите на жалбоподателя, търгът отново ще бъде прекратен – както и при случая с „Шкода“ през 2024 г. Най-вероятно една от страните ще обжалва решението на КЗК и пред ВАС.
Така доставката на нови трамваи за София продължава да се отлага, въпреки че нуждата от подмяна на остарелия подвижен състав остава. Междувременно не е ясно кога и как ще бъде осигурено финансиране за новите мотриси.
Блокаж и при теснорелсовите трамваи
Неуспешната процедура не е единственият пример за блокирана модернизация в столичния трамваен транспорт. Вече над година не се придвижва и другата процедура на „Столичен електротранспорт“ – за доставка на 20 нови трамвая за теснорелсовата мрежа (1009 мм), обявена още през март 2024 г. Единствената подадена оферта е отново от Pesa, но ценовото предложение все още не е отворено.