След България: Leoni затваря завод в Сърбия и съкращава 1900 човека
Работната сила дори в Сърбия е станала прекалено скъпа за германската компания, чиято фабрика в страната вече не може да работи на печалба

© ECONOMIC.BG / Leoni
1900 работници в южната част на Сърбия ще загубят работата си през следващите месеци, тъй като базираният в Нюрнберг, Германия, гигант за кабелни системи за автомобили Leoni реши да затвори завода си в град Малошище. Посочва се, че работниците в Сърбия са се превърнали в „скъпа работна ръка“ благодарение на увеличението на минималната работна заплата.
От миналата година компанията е мажоритарна собственост на китайската Luxshare.
Поради липсата на дългосрочна, стратегическа и финансово устойчива перспектива Leoni Bordnetz-Sistem GmnH взе решение първо да намали, а след това, до края на 2025 г., и да спре производството във фабриката си в Малошище, община Долевац. Точно 1900 работници ще загубят работата си до края на годината, пишат местни медии.
Германската компания миналата година затвори завода си в Плевен, а като причина също беше посочена „липса на дългосрочна стратегически и финансово устойчива перспектива пред завода“. Дни след като обяви, че го затваря, дружеството започна да съкращава хора и в Румъния – 10% от работната сила в предприятието там.
Като причина за затварянето на фабриката в Сърбия бе посочено, че тя „работи със значителна загуба“, което не позволява на Leoni да продължи ръчното производство в тази фабрика на печелившо ниво. Ситуацията, според компанията, се утежнява допълнително от проблемите при европейската автомобилна индустрия.
Въпреки това LEONI Group не взе решението да затвори обекта лекомислено. Компанията и служителите предприеха различни инициативи за стабилизиране на производителността, като например подобряване на ефективността и определяне на истинския капацитет на фабриката. За съжаление, тези усилия не дадоха резултати и няма перспективи за устойчиво продължаване на производството. Конкурентоспособността на фабриката в Малошище е твърде ниска, за да може да привлече нови проекти“, заявиха от компанията.
Осъзнавайки тежестта, която решението за затваряне носи за работниците, които губят работата си, но и за местната общност, където работи фабриката, компанията ще изплати на служителите обезщетение при уволнение, което, според ръководството, е значително по-високо от законоустановения минимум.
Слободан Миладинович, работник във фабриката на Leoni и член на синдиката „Независност“, казва пред „Нова икономика“, че Leoni досега е кандидатствала за производствени проекти и че компанията ги е получила. Сега обаче ситуацията е различна – Leoni не е получила никакви проекти, а работната сила в Сърбия е станала скъпа в сравнение с други страни.
Според него, компанията търси места, където инвестицията е безопасна поне за следващите 10 години.
Миладинович отбелязва, че в автомобилната индустрия по света има голяма криза. Той добавя, че много компании, работещи в Сърбия, са намалили броя на работниците, както ще направи и Leoni до края на годината. Сръбският пазар на труда в момента не се вписва в световния, защото минималната работна заплата се увеличава, а трудът е по-евтин в Мароко, Тунис, Египет.
Leoni оперира в 23 страни по света, а в Малошищ произвежда телени системи за европейската автомобилна индустрия, която в момента е изправена пред множество предизвикателства и търсенето е намалено.
Компанията има още три завода в западната ни съседка – в Прокупле, Ниш и Кралево, където също е изправена пред нарастващи разходи. Въпреки това тези три фабрики продължават да работят по своите проекти.