Боровец между миналото и бъдещето
Българският ски-курорт се опитва да лъсне имиджа си и да се пребори с конкуренцията

Създаден в края на 19-и век, първоначално като ловна резиденция за българския владетел, Боровец постепенно се развива в модерен ски-курорт в алпийски стил с луксозни хотели, ресторанти, барове и мрежа от ски-писти и лифтове, пише германската информационна агенция ДПА.
Проблемът с Боровец е, че курортът, разположен на северните склонове на Рила, изостава от конкуренцията. Голяма част от архитектурата е в ретро-футуристичен стил от 80-те години и не би изглеждала на място във филм за Джеймс Бонд, дори не с Даниел Крейг, а с Роджър Мур или Тимъти Далтън в ролята на Агент 007.
България бе наела френски компании, които да построят големи бетонни хотели направо до пистите, така че семейства от цялата страна да могат да пътуват до курорта и да се наслаждават на евтини настаняване и ски-карти. „Всички деца от Самоков караха ски от детската градина. За нас беше безплатно”, спомня си 36-годишната Люба Кленова, маркетингов директор на дружеството Бороспорт.
Сега много малко български семейства могат да си позволят лукса да отидат на ски-ваканция и вместо това предпочитат почивка в чужбина, която излиза по-евтино. Тези, които искат да карат ски, се насочват към Банско в югозападната част на страната, където през 2003 г. бе открит модерен лифт.
Работата на Кленова е да спре тази тенденция. „Определено искаме да си върнем първата позиция”, заявява тя. Боровец има преимуществото, че е едва на час път от София и предлага 58 км писти, разделени в 3 зони. Курортът обаче има отчаяна нужда от модернизация.
„Преди имаше толкова много сняг, че не можеха да се видят дърветата”, спомня си Кленова, пътувайки с лифта между пистите. Сега обаче боровете се виждат ясно, тъй като в Рила пада все по-малко сняг. Курортът е инвестирал в 160 машини за изкуствен сняг и планира да купи още. Като част от 10-годишния план за реконструкция се предвижда подмяна на старите лифтове и изграждане на нови писти.
Заради бюрокрацията обаче остава съмнително дали този проект за „Супер Боровец”, предвиждащ превръщане на района в целогодишен курорт с писти в триъгълник, обхващащ Бели Искър, Самоков и Боровец, някога ще бъде изпълнен.
В момента проектът е замразен, докато бъдат разрешени проблемите с планирането, а междувременно Кленова се опитва да подобри имиджа на курорта. „Опитваме се да се превърнем в семеен курорт. Това обаче е трудно, защото никога преди не сме имали подобна репутация”, посочва тя.
Вместо това в момента Боровец е най-известен със стрийптийз клубовете си и супермаркети, в които 2 литра бира струват едва 2 евро, отбелязва ДПА. „Британски туристи доста се забавляват тук. Не е хубаво обаче да имаме репутация на курорт, където хората идват, за да се напият”, казва Кленова.