България изостава в прехода към електромобили спрямо ЕС
Най-голям дял от новите регистрации продължават да заемат бензиновите автомобили

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Регистрациите на нови автомобили в България през април 2025 г. отбелязват лек спад спрямо същия месец на предходната година. По данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), през април у нас са регистрирани 4 008 нови коли, което е с 4.6% по-малко спрямо април 2024 г., когато са били регистрирани 4 200 автомобила.
България остава сред страните с по-слаба промяна в структурата на автомобилния си пазар. Делът на бензиновите автомобили остава доминиращ, докато регистрациите на електрически и хибридни коли растат, но остават в абсолютни стойности ниски спрямо останалите страни от региона и от Европейския съюз.
За периода януари–април 2025 г. общият брой нови регистрации е 15 615, при 15 707 за същия период на миналата година. Това представлява спад от 0.6%.
Най-голям дял от новите регистрации продължават да заемат бензиновите автомобили. През април те са били 3 222, което е с 6.7% по-малко спрямо предходната година. За първите четири месеца на годината бензиновите регистрации са 12 549 – почти без промяна спрямо същия период на 2024 г., когато са били 12 632. При дизеловите автомобили се наблюдава по-осезаем спад. През април са регистрирани 427 дизелови коли, с 15.3% по-малко спрямо април 2024 г., а за периода януари–април спадът е 12.7% – от 2 035 на 1 777 регистрации.
При електрифицираните автомобили се отбелязват различни тенденции. Регистрациите на батерийни електрически автомобили (BEV) са се увеличили с 10.8% през април – от 130 през 2024 г. до 144 през 2025 г. За първите четири месеца ръстът е 19.2%, като новите BEV в България достигат 640 броя при 537 за същия период на предходната година. Plug-in хибридите (PHEV) отбелязват слабо нарастване през април – 38 броя спрямо 35 преди година, но общият резултат за периода януари–април е спад от 11.9%, като новите регистрации намаляват от 168 на 148.
Най-съществен ръст се отчита при хибридните автомобили (HEV). През април 2025 г. са регистрирани 176 такива коли при 73 през същия месец на 2024 г., което е увеличение от 141.1%. За периода от началото на годината до края на април ръстът е 65.4%, като броят на новите регистрации нараства от 289 на 478. Въпреки това, хибридите остават значително по-малка част от пазара спрямо бензиновите автомобили.
Сравнено със средните стойности за Европейския съюз, България се отличава с по-слаба динамика в прехода към електрическа мобилност. За ЕС като цяло броят на новорегистрираните батерийни електромобили се е увеличил с 26.4% през първите четири месеца на годината. Ръстът при хибридите достига 20.8%, а при plug-in хибридите – 7.8%. В същото време бензиновите регистрации в ЕС са намалели с 20.6%, а дизеловите – с 26.4%, което е значително по-рязък спад спрямо отчетеното в България.
Страни като Полша, Литва, Чехия и Хърватия показват по-високи ръстове както при електромобилите, така и при хибридите. Например, в Полша за първите четири месеца на 2025 г. са регистрирани 7 659 BEV, което е ръст от 40.4%, докато в Чехия увеличението е над 130%, с общо 4 342 електромобила. В Литва батерийните електромобили са нараснали с 23.3% до 703 броя, а хибридите с 62.8% до 6 616. В Хърватия ръстовете са съответно 15.3% при BEV и 35.6% при хибридите.