Българите харчат повече за домашен комфорт

По време на пандемията цените на телевизорите и лаптопите са поскъпнали значително, показват данните на "БНП Париба Лични Финанси"

Българите харчат повече за домашен комфорт

Снимка: Pixabay

732 ~ 4 мин. четене
Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

По време на ограниченията, свързани с COVID-19, хората преструктурираха семейните си бюджети и парите, спестени от ресторанти или почивки, бяха инвестирани в по-скъпи и по-висок клас стоки за повишаване на комфорта у дома. Например, през първата половина на 2021 г. най-търсеното обзавеждане за спалня струваше 800-850 лева, което е с 30% повече в сравнение с периода януари-юни 2020 г. Най-популярният телевизор е по-скъп с 23% и достигна средна цена от 750-800 лева, докато година по-рано струваше 600-650 лева. Това показват данните от новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ за периода януари-юни 2021 г. на "БНП Париба Лични Финанси".

Последната изпълнена с предизвикателства година сериозно повлия и на начина, по който хората купуваха стоки на изплащане. В категория, в която търговията по традиция е основно офлайн, броят на заявките за покупки на стоки на изплащане с потребителски кредит изцяло онлайн остава стабилно висок. Тази тенденция се обяснява от една страна със социалната дистанция, а от друга – с навлизането на удобни и сигурни инструменти за пазаруване онлайн, се казва в съобщението на финансовата институция.

Бъдещето на прехода от офлайн към онлайн пазаруване на изплащане се потвърждава и от обзора „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur – центърът за технологични и маркетингови иновации на BNP Paribas Personal Finance. Според експертите само за няколко месеца COVID-19 е изстрелял с години напред процеса на дигитализация на търговията на дребно и на потреблението.

Целта на класацията е да представи по-ясна картина на потребителското търсене, като класира най-популярните модели сред 10-е най-търсени групи продукти на базата на заявленията, подадени към компанията. Ето и час от основните изводи в новото издание, което е базирано на заявленията за финансиране на покупката на стоки на изплащане, получени в периода януари-юни 2021 г. Около 50% от тях бяха за най-търсените стоки.

Комфортът пред всичко

През първата половина на 2021 г. хората са инвестирали повече пари в повишаване на жизнения си комфорт. В същото време подходът към някои покупки става доста по-прагматичен и така стоки, в които българите са инвестирали повече преди година, сега заемат по-скромно място в семейния бюджет, показват данните. Това се доказва от факта, че пет от десетте най-търсени стоки са с по-високи средни цени. Това са телевизорите, лаптопите, обзавеждането за спалня, матраците и климатиците. Всички тези продукти предоставят на хората повече комфорт – по-добър сън, по-приятна среда, по-лесна отдалечена работа и образование и по-добро домашно забавление.

Например, средната цена на комплект обзавеждане за спалня и матрак е нараснало с 29% до 1250 лева. Очевидно българите искат повече удобство при спане и харчиха повече пари за по-висок клас обзавеждане. Хората повишаваха комфорта си и с по-модерни климатици. С това се обяснява и ръстът на средната цена на тези уреди с 12% – до 1050-1100 лева и изкачването им в класацията от 10-а на 7-а позиция, се посочва в анализа на "БНП Париба".

Средната цена на телевизорите също отбеляза впечатляващ ръст от 23% – до 750-800 лева. Според експертите в България двигатели на този ръст са два основни фактора. Първият е технологичното развитие на тези устройства и промяната в използването им.

„Това не са вече само телевизори, а центрове за забавление, които ни позволяват да гледаме предавания и филми онлайн през стрийминг платформи, да слушаме музика от YouTube, да играем игри с HD качество и така нататък“, се казва в доклада.

Вторият фактор, който се отчита е Европейското първенство по футбол.

Най-значителен ръст в средните цени беше отбелязан в категория „Преносими компютри“. Обяснението за това е в дългия период на хоум офис и дистанционно обучение – хората се нуждаеха от по-мощни машини, с които да изпълняват ежедневните си задачи и да останат свързани с колегите си. Затова и средната цена на лаптопите нарасна с 35.7% и достигна 900-950 лева, докато година по-рано беше 650-700 лева.

Класацията обаче отчита спад на средните цени на стоки като смартфони – с 60% спрямо януари-юни 2020 г., перални – спад от 22% и готварски печки, където понижението е от 13%.

Пазаруване от дивана и бъдещите технологии

Пандемията доведе до значителна промяна в начина, по който хората пазаруват на изплащане. Традиционно този сегмент в търговията се доминира от офлайн покупките, тъй като клиентите желаят да докоснат и тестват продуктите. Заради новата ситуация броят на заявките за потребителски кредит за покупки на изплащане изцяло онлайн остава стабилно висок в първата половина на 2021 година.

Изцяло онлайн пазаруването на изплащане е само първата стъпка към огромната промяна в света на търговията, на която ще станем свидетели в следващите години. Според обзора на „Търговията: Презареждане 2021“ на L’Echangeur, секторът на търговията на дребно трябва да се ангажира да налага отговорното потребителско поведение, като следи за благосъстоянието на хората, а оттам и за бъдещето им. Според проучването, сме изправени пред нова ера, в която крайъгълният камък е кръговата икономика.

Например, към 2030 г. роботизираните доставки се очаква да бъдат пазар на стойност 33 милиарда евро, което ще отговори на търсенето на хората за бърза доставка до входната им врата. Според проучване на „Евромонитор“, цитирано в проучването, за 55% от потребителите роботизираната доставка не би трябвало да отнема повече от два часа, докато към момента само 19% от ритейлърите могат да доставят стоките за по-малко от 48 часа.

Друга промяна ще бъде движена от усилията за по-отговорно потребление. Това ще засегне дизайна на опаковките и веригите на доставка.

Подкрепи Economic.bg