Българският маркетинг се нуждае от истинско дигитално училище
Водещата сила в бранша са хората с опит
Чавдар Платиканов:
Чавдар Платиканов е собственик и изпълнителен директор на рекламна агенция Digital ID. Разговаряме с него за тенденциите и предизвикателствата в дигиталния маркетинг.
Г-н Платиканов, пандемията отприщи повсеместна и шокова дигитализация. Две години по-късно, какви са темповете на трансформация и какво предстои?
Темповете се запазват. Според мен пандемията помогна на хората да осъзнаят ползите от дигиталната среда – нещо, от което те дълги години бягаха. Имаше много компании, които се бяха подготвили по-рано и вече капитализираха такъв бизнес – те се изстреляха значително напред. На всички други, които сега се опитват да навлязат в e-commerce индустрията, им е много трудно. Мислят, че е нещо елементарно, но се оказва, че трябва много опит, както в ритейл търговията.
Всички погледнаха към е-търговията, но това не е достатъчно. Какво трябва да направи бизнесът, за да бъде наистина видим и ефективен?
Всеки случай е специфичен, но според мен бизнесите трябва да се обърнат към агенции, които имат достатъчно опит в индустрията и да се опитат чрез техните знания да станат успешни. И по-важното, да се допитват до тях не просто като изпълнител, а да позволят на самата агенция да ги съветва за стратегическите стъпки, които да предприемат в онлайн търговията.
Какво предстои за e-commerce индустрията?
Предстои да се срещнат повече конкуренти за едно и също нещо, което неминуемо ще доведе до инфлация. В момента има много e-commerce гиганти, но ако напишете „дамски дрехи“, ще ви излезе неизвестен сайт на първо място в Google. Причината е, че в повечето случаи се неглижират техническите умения и SEO, за сметка на големи инвестиции и популярност в масовите канали. Някой може да инвестира милиони в реклама, а ти с няколко хиляди да се конкурираш с големите. Разбира се, и двете неща са важни.
В този ред на мисли, как се променя значението на социалните мрежи и традиционните медии? Каква е ролята им в медиамикса?
В медиамикса всеки един от каналите е важен и има своя принос. Като основна фуния е Google, защото той капитализира всичко онова, което останалите канали правят. Социалните мрежи са предимно насърчаващ канал, защото там не се изисква търсене, а бизнесът се бори за внимание. Въпреки това могат да работят добре за продажби, особено Facebook със своята голяма аудитория и инструментариум.
Как се отразяват регулаторните промени върху маркетинга и рекламата във Facebook?
Регулациите се отразяват на всички, но регулираните индустрии са най-засегнати. Facebook обаче има избирателно поведение. Може да спре една кампания по причини, по които няма да спре друга. И това се случва често. Това са ясни неща, за които се знае, че ще има проблеми. Идеята е да разбираш по-добре платформата и как тя работи като инструментариум, за да намираш правилните тактики за по-висок оборот на онлайн магазините всеки месец.
На фона на всичко това каква е ролята на дигиталните агенции и къде се намира Digital ID на този хоризонт?
Ние сме локална независима агенция, но изглежда сме праткически най-добре подготвени за онлайн търговията. Причината е, че това което предлагаме като услуги, е реалният практически опит от дългогодишните собствени онлайн магазини, които сме създали и развили успешно. Случва се често много други агенции да търсят нас, за да свършим работата, защото са наясно, че няма кой друг, В тази връзка има една илюзия какво е дигитална агенция в България. Например, криейтив агенция, която досега е правила видеоклипове за телевизия, и реши прави тези клипове за Facebook, не е дигитална агенция. Тя не разбира какво да прави с този видеоклип, не разбира от SEO, няма програмисти, не може да донесе реални дългосрочни резултати за един бизнес, възползвайки се от потенциала на онлайн пространството.
Дигиталният маркетинг е доста нова наука за България и все още съществува известен хаос какво е интернет, как работи и какво означава дигитална агенция. Липсва истинско дигитално училище. В интерес на всички ще е да има стандарт, но не псевдо стандартите, които обслужват нечии интереси, а който да е свързан с интересите на бизнеса.
Какви са митовете, които все още битуват за индустрията?
Динамика има, но е мит, че засяга основните принципи. Базовите тенденции не са се променили кой знае колко. Да, променят се политиките за бисквитки, за лични данни, но те не са основа за развитие. Фундаментите са едни и същи. Друг голям мит е ролята на инфлуенсърите в продажбите. Преди те да бъдат използвани като канал за комуникация, има много други неща, които да се направят, за да не се изхарчат луди пари без никакъв ефект.
Какви са последните тенденции в технологичните решения?
Инструменти много – за оптимизация на работата, за данни и пр. Но те не са водещата сила. Водещата сила са хората с опит. Понякога инструментът казва едно, но защото имаш опит, може да действаш различно и с един и същи бюджет да постигнеш много по-добри резултати. Особено за България продължава да е най-важно да си практик.
Какви са основните грешки, които клиентите правят?
Не може да правите маркетинг продукт и да разчитате само на IT експерт – това е много важно и е може би най-често срещаната грешка. Бизнесът разчита той да носи отговорността за успеха на неговата идея, без да приема другите фактори в маркетинга. Също така субективно и на база популярност се взема решение с кого да се работи. И третото е цената – понякога се сравняват цени за различни неща, което е голям проблем за нашия пазар. У нас цената е водеща и човек понякога неглижира какво включва тя. Просто липсва доверие в целия сектор и виновниците за това сме си ние - агенциите.
Започнаха ли да идват при вас нови и по-различни като профил клиенти през последните две години?
Тенденцията, която се забелязва, е свързана с навлизането на строителния сектор. Може би най-много запитвания получаваме там. Много b2b компании започват да се обръщат към нас, включително от чужбина. Най-интересното беше концепция за магазин за колела в Швейцария, който всъщност е ресторант.
Каква е посоката на развитие за Digital ID?
Тенденцията е свързана с нуждата на бизнесите от консултанти вътре в собствените им структури. Ако днес някой иска да прави широкомащабен бизнес или маркетплейс, ние влизаме, правим го и излизаме от този бизнес. Това е нашият модел на работа и според мен ще е много успешен, защото има много голяма нужда от такива знания.