Chanel No. 5 – 100 години ухание на жена
Този легендарен продукт е само едно от върховните постижения на дизайнерката, която отвори нова страница в историята на модата
Две неща правят жените незабравими – техните сълзи и парфюмът им, твърдят французите. И ето какво казва американският драматург Артър Милър: „Може ли някой да си припомни любовта? То е като да се опиташ да събереш мириса на роза в буркан. Може да видиш розата, но не и парфюма“. Има ли обаче начин тази словесна еквилибристика да се превърне в успешен продукт?
Магия
Да, щом един необикновен парфюм остава актуален вече цял век и през тази година светът отбелязва 100-годишнината от неговата поява. В интервю през 1954 г. на въпроса „С какво си лягате?“ Мерилин Монро отговаря с незабравимата фраза „Как с какво, с Шанел №5, разбира се“. Тогава това изстрелва продажбите му във висините. Но защо ли този парфюм още продължава да съблазнява?
Слава
Емблематичният Chanel No. 5 е признат като дамския аромат на XX век. Той носи авангардния дух на 20-те години, но славата му се носи и в новото столетие. Парфюмът с „аромат на жена“ и до днес е най-продаваният. Защо?
Появата
Chanel No. 5 прави истинска революция, тъй като до онзи момент тенденцията била в парфюма да преобладава само една съставка, като течността не съдържала никакви синтетични компоненти. Затова и ароматите били така нетрайни. Но става нещо, което превръща формулата на No. 5 в легенда. Парфюмът е разработен от парфюмериста Ернест Бо по поръчка на Габриел (Коко) Шанел. Професионалистът е трябвало да създаде уникален аромат, асоцииращ се със стила и личността на френската дизайнерка, но и отразяващ чувствеността и сложната същност на съвременната жена. Резултатът е неустоимо ухание на цветя с доминиращи аромати на бергамот, момина сълза, жасмин, сандалово дърво… Парфюм, който се отличава от всичко познато дотогава на пазара. За производството на половин литър Chanel No. 5 са използвани един тон цветя. Ароматната композиция съдържа над 80 съставки, сред които иланг-иланг, добиван от Мадагаскар и Майот, майска роза, цъфтяща едва три седмици в годината, както и специален сорт жасмин, който може да се намери само във френския град Грас. Това обаче достатъчно ли е, за да е продуктът уникален?
Специалната съставка
Смята се, че част от магията на този парфюм са и сантименталните спомени на самата Коко Шанел, вложени в него – тя държи да присъстват нотките на чисто спално бельо и ароматът на сапуна, използван от момичетата в сиропиталището, където тя отраства. Незабравим за нея остава мирисът на нейната майка, която работела като перачка и излъчвала чистота и свежест. Така се оформя концепцията за модерен парфюм с „Ухание на жена, а не на роза“. Направата му обаче освен всичко е химия и се пораждат слухове, че съвършеното комбиниране на естествените съставки със синтетични субстанции се дължи на лабораторна грешка заради случайно прекаляване с алдехиди. Какво още е специално?
Силата на числото 5
Когато Ернест Бо представя на Коко Шанел няколко готови мостри, от които да избере, тя отсича – „Номер 5“. Новият парфюм се появява на 5 май 1921 г., в петия месец от годината. Случайно или не, но за Коко Шанел числото 5 става магическо, както обвит в мистика е и самият парфюм.
Chanel No.5 е иновация дори и като реклама. За първи път парфюм носи името на дизайнера, който го е създал, а лице на продукта е самата собственичка на компанията. Най-ранната реклама е от уста на уста. Коко Шанел организира изискани вечери, на които представя на дамите свежия аромат. През 1937 г. се появява и първата реклама в списанието Harper’s Bazaar. Тя се състои от снимка на Коко Шанел в изящна черна рокля и снимка на емблематичния парфюм, а в рекламния текст се казва, че неговото ухание е като нежна музика към завладяваща любовна сцена, той разпалва въображението и запечатва чувството в паметта. През 1957 г. се ражда рекламното мото: „Всяка жива жена обича Chanel No. 5“.
Звезден чаромат
Този е първият дамски аромат, популяризиран от мъж - през 2012 г. Снимката на актьора Брад Пит е черно-бяла, а парфюмът се откроява със своя блясък. Марката и нейната реклама са се развивали във времето, но с тенденция да се подчертае иконичният образ на елегантност. В списъка със звезди, рекламирали парфюма през годините, присъстват Сузи Паркър, Катрин Деньов, Одри Тоту, Марион Котияр, Кийра Найтли, Лили-Роуз Деп. Една от най-скъпите кампании е през 2004 г. с участието на Никол Кидман. Тогава Баз Лурман, режисьорът на „Мулен Руж“, създаде 2-минутен клип, за който се твърди, че е струвал 33 млн. долара, или около 300 хил. флакона от парфюма. Тази реклама влиза в Книгата на рекордите на Гинес като най-скъпата. През 2014 г. Лурман прави нов рекламен клип за легендарния парфюм – този път с участието на Жизел Бюндхен.
Парфюмът живее във времето – притежава и младост, и старост, и зрялост. Това твърди писателят Патрик Зюскинд в романа „Парфюмът“. Историята на Chanel No. 5 просто показва, че за 100 години „уханието на жена“ не остарява, намерена ли е вярната формула и на продукта, и на неговото предлагане във времето.
Път
Габриел Шанел е родена през 1883 г. в Сомюр, Франция. Израства по сиропиталища, след като майка є умира, а баща є я изоставя заедно с четирите є братя и сестри. За кратко е певица, а през 1910 г. отваря първия си бутик в Париж. До 1930 г. тя вече притежава модна империя, за която работят над 2 хиляди души. Превръща парадокса в начин на живот и вдъхновение. Отива си на 87 години през януари 1971 г. Тя е единственият моден дизайнер, включен в списъка на TIME за 100-те най-вдъхновяващи личности на XX век.
Текстът е част от бр. 104 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.