Дават между 1200-2000 лв. месечна заплата за шофьори, няма желаещи
Вече се търсят кадри и извън страната

Професионалните шофьори у нас получават 1200 – 2000 евро заплата на месец и въпреки това няма желаещи. Това сподели Калина Кискинова, изпълнителният директор на ПИМК по време на кръгла маса на тема „Интегрирана инициатива в Тракия икономическа зона – ИПТИЗ“, която се проведе в Дома на културата в Пловдив. Според директорът на ПИМК средното образование не произвежда професионални шофьори и се налага фирмата да ги обучава.
"Ние вече имаме добрите примери от съвместната дейност на местната власт, образователните институции и работодателите. Например, благодарение на фирма „ТЕД-БЕД” ЕАД от тази година се сформира паралелка по дуално обучение в Професионалната гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев", посочи Стефан Стоянов, заместник-кмет „Образование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество".
Той допълни, че местната власт търси вече кадри и извън страната. Община Пловдив съвместно с Пловдивския университет "Паисий Хилендарски“ обявиха международна програма за обучение на студенти по новата специалност "Софтуерно инженерство“, в която вече са се записали 20 бесарабски българи.
„Това е една от стъпките за привличането на нова работна сила – първо идват децата като студенти, а след това родителите, след като видят, че стандартът на живот в Пловдив е по-висок от този в Украйна“, включи се в дискусията Емил Димитров, председател на УС „Сдружение-ДЕМО“, който от 1 месец управлява специално създадено в Клъстер ТИЗ звено за заетостта и професионалното обучение.
Как да променим нагласите на обществото към търсените от бизнеса професии като шивачки, монтьори, стругари, шофьори, тапицери на мебели, оператори на машини, техници. Тези хора вече получават по-високи заплати от счетоводителите, например, но въпреки това техните специалности не са имиджови в очите и на родители и на деца, посочиха Веска Величкова от „Брилянт“, Бисерка Янева от Кауфланд, Даниела Савова от „Техно Акташ“, Диана Харлова от „ТЕД-БЕД”.
Според него трябва да обърнем повече внимание и на местната общност – има потенциал да привлечем безработни от Северна България, например, благодарение на „Тракия икономическа зона“, има реални шансове да стане такъв притегателен център, заяви Том Хигинс от ДжобТайгър, Пловдив.
Заедно с колежката си Благовеста Пугьова, той прикова вниманието на работодателите върху краткосрочните мерки за решаването на проблема със заетостта. До края на седмицата фирмите трябва да заявят дали биха искали да се включат в дни на кариерата през ноември в градове в близост до Пловдив и в Северна България, както и в Одеса, Украйна.
Дългосрочните мерки за решаване на проблема с кадрите включват изграждането на учебен център за професионално обучение и квалификация към Клъстер ТИЗ, допълни г-н Димитров.
Срещата в Пловдив бе инициирана от „Клъстер Тракия икономическа зона“, който заедно със Сдружение „Дружество за заетост на безработни лица – ДЕМО“ и ДжобТайгър представи конкретни мерки за решаването на проблема с работната ръка.
„От създаването си преди 3 години Клъстер ТИЗ се стреми да предостави все повече услуги, които да подпомогнат развитието на инвестиралите вече в „Тракия икономическа зона“ фирми, а и да привлече нови. Сега започваме пилотен дългосрочен проект с нашите партньори от „Сдружение-ДЕМО“, ДжобТайгър, общинската и областната администрации, и с подкрепата на Министерството на икономиката във връзка с привличането и квалификацията на кадрите. Затова искаме да чуем вашето мнение и препоръки“, обърна се към аудиторията инж. Пламен Панчев, председател на Клъстера.