Денков: Изкуственият интелект ще е част от образованието на бъдещето

260 училища са финансирани за изграждане на STEM центрове, където се предлагат интересни занимания по роботика, информационни технологии и изкуства

Денков: Изкуственият интелект ще е част от образованието на бъдещето

Снимка: БТА

500 ~ 2 мин. четене
Таня Германова Автор: Таня Германова

Изкуственият интелект ще стане част от нашето ежедневие, подобно на електричеството, а всяко дете в училище, всеки студент в университета трябва да използват и създават нови технологии. Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков на международна виртуална конференция на тема "Изкуственият интелект и киберсигурността: Изобилие от потенциал", организирана от Дигитална Национална Коалиция и Дипломатическия институт към министъра на външните работи, с подкрепата на дирекция "Публична дипломация" на НАТО и Фондация "Конрад Аденауер". 

По думите на просветния министър, децата трябва да ходят на училище не по задължение, а защото там е интересно, затова трябва да се говори за промяната в модела на образование в България. Според Денков е ключово да се положат усилия, така че да се премине към персонализирано обучение, насочено към всяко дете. Той обясни, че методите на изкуствения интелект може да са в помощ на учителите, за да се привлекат млади хора в системата.

Министърът смята, че през следващия програмен период финансирането трябва да се фокусира в развитие на местните кадри, привличането на хора от чужбина, както и в извънкласни дейности. Досега то е било приоритетно за инфраструктура.

Проф. Денков припомни, че с промяната на Закона за предучилищното и училищното образование през 2015 година се появиха за първи път два учебни курса - Технологии и предприемачество и Информационни технологии, които се изучават още от първи клас. Той отбеляза, че същата година е била приета концепция за насърчаване на обучението на софтуерни специалисти, която е позволила в училищната мрежа да влязат експерти от бизнеса.

Министърът отчете, че в тези години е започнала и промяна в подхода към професионалните гимназии, като те отново са станали желани от учениците. Последните класации показват, че няколко от професионалните гимназии, например Технологично училище Електронни системи (ТУЕС), вече се конкурират не само успешно, а са и на водещите места, заедно с езиковите и математическите гимназии.

Образователният министър припомни, че е започнало и финансирането на т.н. STEM центрове в 260 училища с една национална програма. Те предлагат интересни занимания по роботика, информационни технологии и изкуства. По думите на министъра чрез тези центрове децата се привличат не само по задължение, а и с неща, които са интересни за тях. Чрез Националния план за възстановяване и устойчивост се предвижда STEM центровете да бъдат развити във всяко училище в страната. Предвидено да се изгради и национален такъв, както и три регионални. Ще има възможност и за извънкласни дейности по тези направления.

Иновационна стратегия за интелигентна специализация" формулира четири приоритетни направления през 2014 г., а следващите няколко години бяха вкарани значителни инвестиции за развитие на висшето образование и в научните организации", каза още министърът.

По думите на Денков всички парчета от пъзела ги има, важното е да се напаснат, така че цялата екосистема да започне да работи като в най-развитите страни.

Подкрепи Economic.bg