Добрата финансова грамотност e в плюс за всеки ученик
Дуалната система на обучение прави реализацията по-лесна, казва младият учител Илиан Пехливанов

Той е на 24 години и е учител по икономически дисциплини в Национална търговска гимназия „Васил Левски“, гр. Пловдив. Илиан Пехливанов умее да „запалва“ децата по предмета икономика. Родители на негови ученици се свързаха с нас, за да популяризираме добрите му практики.
Илиан Пехливанов има бакалавърска степен по Счетоводство и контрол и магистратура по Счетоводство и анализ. „Имам щастието да упражнявам професията, която създава всички други професии, а именно - учител в Национална търговска гимназия Пловдив“, споделя той пред Economic.bg.
Г-н Пехливанов, какви подходи използвате, за да обясните икономиката на децата и да предизвикате интерес у тях в тази сфера?
Икономиката е част от живота на всеки, важна част. Имам честта да преподавам в Национална търговска гимназия Пловдив, където учениците сами се убеждават в това. Още със самото кандидатстване в училището, вярвам, че икономиката вече е предизвикала интерес у тях. Нашата цел е да им помогнем да се усъвършенстват и завършвайки училище, те да са добре подготвени кадри.
В работата си се старая да представя уроците по интересен начин, като използвам реални примери от бизнеса и чета доста допълнителна литература. Старая се в часовете си да създам благоприятна и подходяща за работа атмосфера, която да позволява на учениците да се чувстват комфортно, за да се осъществява добра обратна връзка, която вярвам, че е изключително важна за образованието.
Родители на ваши ученици се свързаха с нас, за да изкажат възхищението си от начина, по който преподавате икономически дисциплини. С какво той е по-различен?
Докато учих в училище, имах много добри преподаватели, които използваха различни методи и подходи. Сега взимам пример от тях и комбинирам техните методи и подходи. Докато учих висше образование, също срещнах много добри преподаватели, но там, за съжаление срещнах и такива, които с лошото си отношение ми показаха какъв не трябва да бъда и как не трябва да се държа, когато преподавам.
Аз уважавам учениците си, а уважението предизвиква уважение. За мен преподавателите винаги са били тези, които трябва да дават добър пример на учениците си и да ги мотивират, това са и моите основни цел сега. След приключване на първия срок мислих затова какво и как трябва да подобря в начина си на преподаване. Намерих подходяща литература, свързана с говорене пред аудитория и мотивиране, от която научих нови неща, които ще ми помогнат да стана по-добър в класната стая.
Има учители, които пренебрегват комуникацията с учениците си, а за мен тя е изключително важна. Тъй като разликата във възрастта между мен и учениците ми е 6-7 години, намираме общи теми, за които говорим извън училище. Това ми позволява да ги опозная по-добре, а за мен добрия учител трябва да познава добре учениците си.
Вярвам, че учениците искат да имат добри преподаватели, които да се държат с тях добре, които да им помагат и да ги подкрепят. Когато аз се държа добре с тях, те го оценяват и се държат добре с мен, за което им благодаря!
Необходимо ли е икономическото образование да се прилага във всички училища в страната и от по-ранна възраст? По-голямата финансова грамотност ще даде ли положителен ефект върху бъдещите избори на децата?
Добрата финансова грамотност може да е единствено плюс за всеки един ученик и да, би дала положителен ефект върху бъдещи решения и избори, които те правят. Но въвеждането на икономическо образование във всички училища би било трудна задача, а въвеждането от по-ранна възраст - още по-трудна задача. Все пак, няма невъзможни неща, но за да се случи това, трябва изключително внимателно да се съобрази какво точно да се включи и как да се разработи съответната програма. Ако се предприеме нещо подобно, мисля че трябва да се направи и допитване до самите родители, трябва да се чуе и уважи и тяхното мнение, тъй като става въпрос за техните деца.
В България се работи по въвеждането на дуално обучение, според вас какъв ще е ефектът от него?
Ефектът от въвеждането на дуалната система на обучение би бил положителен, защото ще показва на учениците, как на практика се получават нещата, които учат на теория.
Тази система се прилага в страни със силно развита икономика и създава добре обучени млади хора, прави тяхната реализация по-лесна и ги прави по-успешни. Прилага се в Германия и Австралия, където се смята, че благодарение именно на тази система младежката безработица е сведена до минимум.
Недостатък би била по-голямата натовареност на учениците, но има много повече предимства, които биха мотивирали учениците, като например заплащане по време на обучението им.
Със сигурност би била интересна за учениците, би развила техния потенциал, качества, умения и би ги направила по-добри личности.
Как трябва да се модернизира българското образование?
Модернизацията на образованието е сложен процес. През последните години бяха реализирани много проекти и програми за модернизация. Както всеки един процес има нужда от постоянно развитие и постоянна модернизация, така и образованието има такава нужда. Но въпреки това има традиции в образованието, които се предават от поколение на поколение и които трябва да се запазят.
Липсват ли кадри в икономиката?
Не мисля, че в България има липса на кадри в икономиката, имаме изключително добри икономисти и специалисти в тази област.
Как може да насърчим децата да се вълнуват повече от икономика?
Трудно е да насърчим всички деца да се вълнуват от икономика, тъй като има ученици, които повече ги привличат други сфери на образованието. Имам приятели, които от малки искаха да учат медицина, говорил съм си с тях относно икономически дисциплини и за тях те не представляват никакъв интерес.
Като учител по икономика, с най-голямо удоволствие бих направил всичко, за да помогна за развитието на тези ученици, които се вълнуват от икономика.