Дойде ли краят на бизнес пътуванията?
Командировките представляват 21% от похарчените 7.5 трлн. евро за глобални пътувания и туризъм през 2019 г

© ECONOMIC.BG / Unsplash
От началото на годината хиляди хора по света замениха бизнес пътуванията с видео разговори и виртуални срещи заради пандемията от коронавируса. Това доведе до тотална промяна в бизнес моделите на различните компании и сериозно повлия върху приходите в авиоиндустрията. Възможно ли е да е дошъл краят на този вид пътувания?
Девет месеца след началото на пандемията, Брандън Контрерас, изпълнителен директор на американска технологична фирма, работи от вкъщи и се присъединява към срещи в Zoom, вместо да обикаля целия свят. Той управлява своите акаунти в Северна Америка от Сакраменто, Калифорния, и не очаква, че бизнес пътуванията ще се възстановят поне до средата на следващата година.
„Може би това ще се превърне в новото нормално. Разполагам с всички ресурси, необходими за разговорите, всички комуникационни устройства, за да съм сигурен, че мога да си върша работата", каза той пред Euronews.
Тази тенденция обаче може да предизвика големи проблеми за хотелите, авиокомпаниите и конгресните центрове, които разчитат основно на бизнес пътниците през цялата година. Командировките представляват 21% похарчените 7.5 трилиона евро за глобални пътувания и туризъм през 2019 г., според Световния съвет за пътувания и туризъм.
„Мисля, че корпоративните пътувания ще се върнат по-бързо, отколкото хората подозират. Просто не знам дали ще се върнем към това, с което бяхме свикнали преди“, казва изпълнителният директор на Delta Air Lines, Ед Бастиан. В момента приходите от бизнес пътувания на Delta намаляват с 85%.
Има ли по-малко търсене на бизнес пътувания?
Базираната в Дубай MBC Group казва, че е малко вероятно служителите да пътуват толкова често след края на пандемията, защото просто вече няма нужда. Успяхме да сключим сделки и да договорим много успешни проекти от разстояние, уточняват от компанията.
Гигантът за онлайн пазаруване Amazon спести близо 850 милиона евро за бизнес пътувания, тъй като служителите на компанията от март месец насам не са били на командировки.
Някои бизнеси вече променят начина на извършване на работата си. Cynthia Kay and Co., компания за видеопродукция, базирана в Гранд Рапидс, Мичиган, преди пандемията командироваше своите служители до отделни точки в света, за да заснемат видеоклипове. Сега просто изпращат оборудване на хората, които ще снимат, за да могат те сами да го направят.