Дроновете ли са бъдещето на услугите за доставка?
Пътищата и железопътните линии са претоварени, а въздушният транспорт е скъп и вреди на климата, но как може най-добре да се организира и регулира съвременният трафик с дронове?

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Дроновете се смятат за бъдещето на услугите за доставка. От колети до храна и дори медицински консумативи, те могат да пренасят всичко. По-малко трафик, по-малко емисии, доставка дори до отдалечени райони. Звучи перфектно, но не съвсем, разказва DW в материал по темата.
Небето над нас е претъпкано с все повече самолети. Ако към микса се добавят хиляди дронове, как всички те могат да споделят едно и също въздушно пространство, особено в гъсто населените градски райони? Идеята за споделяне на небето е проста – ниското въздушно пространство принадлежи на дронове, докато по-високите височини са запазени за самолетите. Точно както пътищата на земята, магистралите за дронове ще бъдат от съществено значение. Коридорите за дронове в момента се тестват и разработват по целия свят.
Великобритания работи върху доста голям - 265-километров маршрут, свързващ няколко малки и големи градове. Дроновете ще могат да влязат в коридора от всяка точка. Система за наблюдение ще открива потенциални сблъсъци и ще пренасочва безпилотния самолет. Все още се работи по проекта, но след като бъде завършен, обещава да бъде значителна стъпка напред в доставките с дронове. Системата трябва да бъде достъпна за търговска употреба в началото на 2025 г.
Мисля, че това е един от най-добрите начини, по които можем да организираме много дронове, летящи в едно въздушно пространство едновременно, защото правим същото с пилотираната авиация и повечето пилотирани самолети не летят където си поискат, те следват коридори в небето“, каза Роман Дейвис от CACI.
Коридорите за дронове са само едно парче от инфраструктурния пъзел.
Основно предизвикателство би било интегрирането на дронове с пилотираната система за въздушно пространство, защото там се появява основният аспект на безопасността“, каза Киртан Шеной от Университета по право в Гуджарат.
По-тежките дронове изискват „дистанционен идентификатор“, което представлява регистрационен номер за дронове. Те могат да бъдат проследени до собственик, което е от решаващо значение в случай на инциденти например. Дроновете също се управляват от система за „откриване и избягване“ за предотвратяване на сблъсъци. След надяваме се безопасно пътуване, те имат нужда някъде да кацнат.
В момента дроновете все още не са разрешени да оперират в близост до летищата. Но в бъдеще към тях могат да бъдат добавени зони за кацане. Ще има и подобни в центровете на градовете, това не означава, че ще получите пратката си на прага на дома ви.
Когато Amazon тества доставка с дрон в Колидж Стейшън, Тексас, жителите се оплакаха от шума, което накара кмета да напише писмо до Федералната авиационна администрация. Amazon настоява, че новите дронове са по-тихи.
Да приемем, че всичко работи както трябва – дроновете не са прекалено натоварени, летят щастливо в своите коридори за дронове, наблюдавани от безопасни системи и държани далеч от самолети. Все още има един основен правен проблем – в страни като САЩ и Индия въздушното пространство над домовете принадлежи на собствениците на земята.
В САЩ идеята за пазара е въведена, за да предложи на собствениците на земя паричен стимул. Те могат да наемат или продадат своето въздушно пространство, за да го използват от дронове.
Освен предизвикателствата на интеграцията, глобалният пазар на услуги с дронове се прогнозира да нарасне значително през идните години. Една страна, която иска да бъде част от това, е Индия с либерализирани регулации и схеми за стимулиране, страната иска да стане център за дронове до 2030 г.
Въпреки че технологията е напреднала, остават различни несигурности по отношение на разпоредбите, безопасността и смущенията в ежедневието. Дроновете биха могли да революционизират услугите за доставки. Не е сигурно обаче още дали ще могат да се правят доставки до врата и никой още не знае колко е безопасно в небето да обикалят стотици дронове.