Две години след паниката с горива КЗК не откри картел
Разследване се водеще срещу „Сакса“, която е представена чрез веригите бензиностанции „Круиз“, и „Инса ойл“

© ECONOMIC.BG / Круиз
Преди две години заради масовата паника около цените на горивата в България, когато на бензиностанциите се образуваха огромни опашки, Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) се самосезира и започна проверка на пазара. Конкретно разследването беше срещу „Сакса“, която е представена чрез веригите бензиностанции „Круиз“, и „Инса ойл“. Двете фирми тогава бяха официално обвинени за спекулата с горивата от финансовия министър Асен Василев.
Часове след неговото изказване регулаторът стартира процедурата, като тогава посочи, че може да се направи основателно предположение за наличие на картел между тях.
Какъв е поводът за разследването?
Повод за самосезирането бе наблюдаваното повишаване на цените на горивата в страната, както и постъпили сигнали, съдържащи информация и конкретни данни относно непазарно, съществено повишаване на цените на петролни продукти. От КЗК казват, че от началото на 2022 г. се наблюдава постоянно увеличение на цените на дребно в страната, като най-сериозен ръст е отчетен в периода 2 – 3 март 2022 г. Тогава средната цена на бензин А95 достига 2.78 лв./л, а на дизела – 2.82 лв./л.
През разглеждания период най-високи цеци са наблюдавани именно на бензиностанции от веригите „Круиз“ и „Инса ойл“, като на 2 март при първата фирма средната цена на литър бензин А95 е била 3.14 лв./л, а на дизела – 3.13 лв./л. На бензиностанции от веригата „Инса ойл“ на 3 март средната цена на бензин А95 и дизелово гориво е 2.98 лв./л.
В рамките на производството е установено евентуално нарушение на разпоредбата на чл.15 от ЗЗК, изразяващо се в наличие на картел и/или съгласувана практика между „Сакса“ ООД и „Инса Ойл“, свързано с повишаване на цените на горивата.
Обяснението на компаниите
От „Сакса“ казват, че основните причини за промяна на цената на едро на бензина и дизела за периода от 21.02.2022 г. до 07.03.2022 г. е цената на придобиването му. Компанията обяснява, че този период се характеризира с рязко покачване на международните котировки и обменния курс на щатския долар в резултат на скоро започнатата от Владимир Путин война в Украйна. Вследствие на това международната общност, в това число ЕС, налага икономически санкции, които нарушават веригите на доставка на нефт и нефтопродукти, както и на маслодайни растения, което води до дисбаланс между търсенето и предлагането, най-вече на територията на страните членки на ЕС.
Маслодайните растения са суровина за производството на биодизел, с който задължително се блендира дизеловото гориво, използвано за транспорт на територията на страните членки на ЕС. От дружеството допълват, че този период се характеризира с рязко покачване на логистичните разходи.
От „Инса Ойл“, чийто собственик е Георги Самуилов, посочват, че в периода от края на януари до началото на март 2022 г. са имали затруднения и забавяния на доставките от внос на суровина и газьол, дължащи се на неблагоприятни метеорологични условия в пристанището на товарене, което е породило забавяне в изпълнението на графика. Отбелязва се, че ако обикновено след съгласуван график за товарене срокът на доставка на една танкерна партида е в рамките на 2 – 3 дни, то в този период срокът на доставка е значително увеличен, като за някои от товарите забавянето е в порядъка от 10 до 28 дни.
Освен това, от дружеството допълват, че във връзка с началото на войната в Украйна и рязкото покачване на цените на международните пазари, забавянията на доставките са довели до затруднения за дружеството, тъй като наличните обеми са спаднали до минимум, а получените нефтопродукти са на по-висока цена.
Няма картел?
КЗК казва, че от извършения анализ е видно, че като цяло ответните страни в настоящото производство не притежават пазарна сила, която да им даде възможност да повлияят на цените на своите конкуренти. Регулаторът заключва, че причините, довели до повишаването на цените на дребно на бензина и дизела в обектите, оперирани от „Сакса“ ООД и „Инса Ойл“ ЕООД (както и от останалите участници на пазарите) в изключително краткия период от края на февруари до началото на март 2022 г., са свързани предимно с външни фактори, като покачване на международните котировки на горивата, повишаване на цените на едро, несигурност в изпълнението на заявките за доставка, като същите водят до нарушение на всяко едно от нивата по веригата на доставка на процесните горива.
На следващо място, следва да се отбележи и рязко повишеното търсене на автомобилни горива от страна на крайните клиенти, водещо до презапасяване, както и произтичащата от това липса на достатъчно оперативни стокови запаси за обезпечаване на повишеното търсене, посочва в решението си КЗК.
Всички тези фактори заедно с взаимосвързаността на пазарите по веригата на доставка и високата ценова прозрачност на пазарите на търговия на дребно, са оказали съществено и решаващо влияние върху ценовите нива на пазара на търговия на дребно с горива.
КЗК заключва, че няма „наличие на споразумение или съгласувана практика“ по закона за Защита на конкуренцията.