ЕК иска да прави данъчна политика без одобрението на някои държави
Комисията обещава да не налага общи политики по отношение на корпоративния и подоходния данък

~ 3 мин.
Европейската комисия предлага законодателството, вързано с общата данъчна политика на Съюза да се приема с квалифицирано мнозинство вместо с пълно единодушие, както е сега. Според Комисията така процесът по вземане на решения в областта на данъчната политика на ЕС ще стане по-ефективен. А квалифицирано мнозинство означава 55% от държавите членки, представляващи най-малко 65% от населението на ЕС.
Накратко: ЕК иска да избегне възможността отделни държави да блокират данъчни политики, предлагани от Комисията. Ако тази „реформа“ бъде приета, Комисията би могла в един момент да прокара дългогодишната си идея за синхронизиране на данъчното законодателство в рамките на Европейския съюз. Това обаче ще бъде сериозен удар срещу държави като България, които печелят конкурентоспособност благодарение на по-ниските си данъци. При една синхронизация, страната ни ще трябва да вдигне преките данъци, тъй като в момента те са най-ниски у нас.
Комисията изтъква, че „често постигането на единодушие е невъзможно при важни инициативи в данъчното законодателство и това може да доведе до скъпоструващи отлагания във времето или до варианти на политика, които не са оптимални“.
„Нашите все по-глобализирани икономики се нуждаят от модерни и амбициозни данъчни системи. Аз оставам твърдо в подкрепа на преминаването към гласуване с квалифицирано мнозинство и по-силен глас на Европейския парламент относно общото бъдеще на данъчното облагане в нашия Съюз“, каза председателят на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер в своето съобщение за състоянието на Съюза през септември.
Комисията категорично заявява, че няма да се отнеме правото на държавите членки по свое усмотрение да определят ставките на подоходния данък за физическите лица или корпоративните данъчни ставки. Целта е да се позволи на държавите членки да упражняват по-ефективно своя вече обединен суверенитет, за да намират по-бързо решения на общите предизвикателства, пише в съобщението.
„ЕС има роля в данъчната политика от създаването на Общността преди шест десетилетия. И все пак, ако единодушието в тази област е имало смисъл през 50-те години на миналия век с шест държави членки, то днес вече няма смисъл. Правилото за единодушие при данъчното облагане все повече изглежда политически анахронично, правно проблематично и икономически непродуктивно. Напълно осъзнавам колко чувствителен е този въпрос, но това не означава, че дискусията не си струва. Така че нека да започнем това разискване днес“, каза комисарят по икономическите и финансовите въпроси, данъчното облагане и митниците Пиер Московиси.
Според ЕК заради правилото за единодушие някои ключови предложения за растежа, конкурентоспособността и справедливостта в рамките на единния пазар са били блокирани в продължение на години. В същото време към момента демократично избраният Европейски парламент има единствено консултативна роля в процеса на вземане на решения. Изложеният днес подход ще съживи процеса на вземане на решения в тази област. С отстраняването на трудностите ще се утвърди репутацията на ЕС като световен лидер в разработването на реалистични решения за данъчната политика в отговор на предизвикателствата на 21-ви век, пише още в позицията.
Преминаването към квалифицирано мнозинство може например да даде нов тласък на дискусиите по предложенията на Комисията за Обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (ОКООКД). Идеята на тази инициатива, възобновена през 2016 г., е да намали значително административната тежест, разходите за привеждане в съответствие и данъчните пречки за трансграничните дружества в ЕС. Веднъж пълноценно функционираща, ОКООКД може да повиши общите инвестиции в ЕС с до 3.4% и да доведе до увеличаване на растежа с до 1.2% (съответстващо на около 180 милиарда евро), се казва в съобщението на Комисията.
ЕК също така смята, че синхронизирането на данъчната основа при корпоративния данък може да съживи преговорите около предложението на Комисията от 2017 г. за окончателен режим на ДДС в ЕС, което би помогнало на повече предприятия да се възползват от предимствата на единния пазар, като намали разходите за трансгранично съответствие с приблизително 1 млрд. евро.
Стандартното връщане на ДДС е друго предложение, което би подобрило радикално бизнес средата в единния пазар. Чрез опростена и хармонизирана система за подаване на декларации за ДДС това предложение обещава да намали административната тежест за трансграничните дружества с 15 млрд. евро годишно, но трябваше да бъде оттеглено от Комисията след забавените преговори и липсата на амбиция в Съвета, се казва в съобщението на ЕК.
Накратко: ЕК иска да избегне възможността отделни държави да блокират данъчни политики, предлагани от Комисията. Ако тази „реформа“ бъде приета, Комисията би могла в един момент да прокара дългогодишната си идея за синхронизиране на данъчното законодателство в рамките на Европейския съюз. Това обаче ще бъде сериозен удар срещу държави като България, които печелят конкурентоспособност благодарение на по-ниските си данъци. При една синхронизация, страната ни ще трябва да вдигне преките данъци, тъй като в момента те са най-ниски у нас.
Комисията изтъква, че „често постигането на единодушие е невъзможно при важни инициативи в данъчното законодателство и това може да доведе до скъпоструващи отлагания във времето или до варианти на политика, които не са оптимални“.
„Нашите все по-глобализирани икономики се нуждаят от модерни и амбициозни данъчни системи. Аз оставам твърдо в подкрепа на преминаването към гласуване с квалифицирано мнозинство и по-силен глас на Европейския парламент относно общото бъдеще на данъчното облагане в нашия Съюз“, каза председателят на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер в своето съобщение за състоянието на Съюза през септември.
Комисията категорично заявява, че няма да се отнеме правото на държавите членки по свое усмотрение да определят ставките на подоходния данък за физическите лица или корпоративните данъчни ставки. Целта е да се позволи на държавите членки да упражняват по-ефективно своя вече обединен суверенитет, за да намират по-бързо решения на общите предизвикателства, пише в съобщението.
„ЕС има роля в данъчната политика от създаването на Общността преди шест десетилетия. И все пак, ако единодушието в тази област е имало смисъл през 50-те години на миналия век с шест държави членки, то днес вече няма смисъл. Правилото за единодушие при данъчното облагане все повече изглежда политически анахронично, правно проблематично и икономически непродуктивно. Напълно осъзнавам колко чувствителен е този въпрос, но това не означава, че дискусията не си струва. Така че нека да започнем това разискване днес“, каза комисарят по икономическите и финансовите въпроси, данъчното облагане и митниците Пиер Московиси.
Според ЕК заради правилото за единодушие някои ключови предложения за растежа, конкурентоспособността и справедливостта в рамките на единния пазар са били блокирани в продължение на години. В същото време към момента демократично избраният Европейски парламент има единствено консултативна роля в процеса на вземане на решения. Изложеният днес подход ще съживи процеса на вземане на решения в тази област. С отстраняването на трудностите ще се утвърди репутацията на ЕС като световен лидер в разработването на реалистични решения за данъчната политика в отговор на предизвикателствата на 21-ви век, пише още в позицията.
Преминаването към квалифицирано мнозинство може например да даде нов тласък на дискусиите по предложенията на Комисията за Обща консолидирана основа за облагане с корпоративен данък (ОКООКД). Идеята на тази инициатива, възобновена през 2016 г., е да намали значително административната тежест, разходите за привеждане в съответствие и данъчните пречки за трансграничните дружества в ЕС. Веднъж пълноценно функционираща, ОКООКД може да повиши общите инвестиции в ЕС с до 3.4% и да доведе до увеличаване на растежа с до 1.2% (съответстващо на около 180 милиарда евро), се казва в съобщението на Комисията.
ЕК също така смята, че синхронизирането на данъчната основа при корпоративния данък може да съживи преговорите около предложението на Комисията от 2017 г. за окончателен режим на ДДС в ЕС, което би помогнало на повече предприятия да се възползват от предимствата на единния пазар, като намали разходите за трансгранично съответствие с приблизително 1 млрд. евро.
Стандартното връщане на ДДС е друго предложение, което би подобрило радикално бизнес средата в единния пазар. Чрез опростена и хармонизирана система за подаване на декларации за ДДС това предложение обещава да намали административната тежест за трансграничните дружества с 15 млрд. евро годишно, но трябваше да бъде оттеглено от Комисията след забавените преговори и липсата на амбиция в Съвета, се казва в съобщението на ЕК.