Ерата на IKEA: Високите цени на имотите отварят нови възможности на гиганта
Масово компаниите по време на криза не правят нови разходи, но IKEA предприема нов ход, който може да се окаже печеливш

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Жилищният пазар в световен мащаб е доста мрачен напоследък. С рекордно високи лихвени проценти по ипотечните кредити, скъпи застраховки и ограничен избор от жилища мнозина не предприемат крачка към покупката или реновирането на своя дом.
Мрачната перспектива обаче е идеалната възможност за IKEA, продавач на бюджетни мебели, които се харесат на много хора, които трябва да обзаведат малки пространства, но не могат да отделят много средства.
Тъй като „хората може би не могат да влязат в своята мечтана къща в момента, независимо дали поради достъпност или наличност, те търсят решения, които може да не са толкова постоянни“, каза Майкъл Браун, партньор в консултантската фирма за потребителски продукти и търговия на дребно на Kearney пред CNN. Той добави, че за разлика от своите конкуренти, предложенията на IKEA са идеални за по-малки пространства. „Всъщност мисля, че средата е узряла, за да опитат да се разширят“, каза той.
Всъщност, веригата обяви инвестиция от 2.2 милиарда долара на американския пазар през април, най-голямата инвестиция на компанията в страната до този момент. През следващите три години планира да отвори осем големи магазина и девет по-малки „пункта за планиране и поръчка“, където клиентите могат да разговарят с дизайнери консултанти и да поръчват продукти. Освен това компанията планира да отвори 900 нови места за получаване на поръчки.
Виждаме безкрайни възможности за растеж в САЩ“, каза в изявление тогава Толга Онкю, ръководител на IKEA Retail за Ingka Group, холандската холдингова компания на IKEA.
Като зарежда напред сега, докато собствеността върху жилищата и ремонтите са недостъпни за бюджетите на повечето американци, IKEA може да достигне до повече хора, които може да са на пазара за техните продукти и евентуално да задържи тези клиенти в бъдеще. Освен това някои от нещата, които хората не харесват в компанията, могат да ги превърнат в позитив.
При „евтините дискреционни търговци на дребно продуктите често изглеждат почти като за еднократна употреба“, каза Карл Цимерман, партньор в консултантската фирма Bain с опит в търговията на дребно. Но за някои клиенти временната опция може да бъде точното нещо. Търговец на дребно като IKEA
би могъл да се възползва абсолютно от период като този, когато хората спестяват от много неща и правят по-малки ходове при обзавеждането“, каза той.
„Не мисля, че IKEA целенасочено ще започне да възползва от това че хората искат да намалят разходите си на фона на тежкия жилищен пазар, но определено ще бъдат в изгодна позиция“, казва Сучарита Кодали, главен анализатор във Forrester.
След като хората масово харчеха пари за подобрение на домовете си по време на пандемията, вече всички спряха да го правят.
Търговецът на дребно за подобряване на дома Lowe’s понижи прогнозите си за печалба и продажби за годината през май, заявявайки, че потребителите харчат по-малко за подобряване на дома. Home Depot също отчете разочароващи продажби за първото си тримесечие и понижи перспективите си за годината. Търговецът на мебели Ethan Allen съобщи, че през трите месеца, завършващи на 31 март, нетните му продажби в търговията на дребно са паднали с 9.5% на годишна база.
IKEA, която не е публична компания, съобщи, че нейните продажби на дребно са се увеличили с 6.5% през фискалната 2022 г., но не публикува тримесечни резултати. Нейните конкуренти също отбелязаха ръст на продажбите миналата година.
Един бюджетен магазин може да привлече клиенти, които търсят по-евтини алтернативи, вместо да се въздържат напълно от покупката. А с повече местоположения и опции може да достигне до повече хора.
„Много компании се въздържат от разходи по време на икономически спадове“, каза Ортега. „Така че това разширяване може да даде на IKEA възможност да изгради по-силни връзки с потребителите и да се позиционира за дългосрочен растеж.“